Bolest zad pod lopatkou: co ji způsobuje a co vám pomůže

5 min
29. dubna 2023
9+

Pociťujete bolest pod lopatkou? Bolest v těchto místech nás může nepříjemně vyděsit, protože připomíná infarkt myokardu. Častější příčinou naštěstí bývají problémy s krční páteří vinou sedavého způsobu života. Dokážete poznat rozdíl?

Co když mě bolí pod lopatkou?

Naše záda tvoří důmyslný, avšak propojený systém, přičemž nerovnoměrné přetížení určité části zad vede k bolestem. V případě lopatek hraje velkou roli silná svalová mechanická vazba s krční páteří. Tu tvoří početná skupina svalů, které vedou od lopatky ke krční páteři a zadní části hlavy. Krční páteř s lopatkami jsou tak provázané, že problém s lopatkami může vést k bolestem krční páteře a naopak

Prokletí sedavých zaměstnání

Píchání pod lopatkou může tedy často souviset s krční páteří. To, že současnou společnost trápí bolesti zad, a to hlavně v oblasti horní části zad, není asi pro nikoho překvapením. Ani příčinu bychom nemuseli dlouho hledat. Omezený pohyb, nesprávné držení těla, dlouhodobé sezení nebo stání v jedné pozici, to všechno se odrazí právě na našich zádech. A může to vést i k dlouhodobé bolesti pod lopatkou

Při několikahodinovém sezení, často ještě na nesprávné židli, dochází k přetížení krční páteře. A to zejména v meziobratlových kloubech nebo ploténkách, díky čemuž se začínají objevovat kloubní blokády. Bolest můžeme pociťovat nejen ve svalech krční páteře, ale právě i u hran lopatek. 

Bolest pod lopatkou z přetížení

Pálivá bolest pod lopatkou bývá často důsledkem současného životního stylu. Nesprávným držením těla, ať už stojíme, nebo sedíme, nepřirozeně zatěžujeme pouze jednu část těla nebo určitou skupinu svalů. Malé nepříjemnosti, pocity pnutí a slabé bolesti přehlížíme, případně utišujeme léky proti bolesti. Bolest nás ovšem vždy dožene. A náprava bude složitější a delší, než kdybychom začali hledat příčinu bolesti hned. 

Samostatnou kapitolou je pak dlouhodobý stres. I ten se po čase může projevit právě bolestí zad, pokud ho jen potlačujeme a nesnažíme se mu ulevovat pomocí kompenzačních únikových strategií. Ve svém důsledku pak neřešený dlouhotrvající stres působí podobně jako nepřiměřená pohybová zátěž.

Hledá se příčina bolesti zad

Tupá bolest pod lopatkou
Bolest zad pod lopatkou nás může nepříjemně vyděsit

Už u opakujících se, byť ne moc velkých bolestí, byste měli raději vyhledat šikovného fyzioterapeuta, který zjistí příčinu bolesti. Fyzioterapie se dívá na tělo jako celek, proto nejde jen po úlevě od bolesti, ale užívá řadu léčebných a preventivních postupů. Dává rady a tipy, jak pečovat o své tělo, abychom takovým bolestivým problémům předcházeli. Samozřejmě využívá manuální terapii a nastavuje cviky, pomocí nichž dostaneme naše tělo do rovnováhy. 

Tipy, jak předcházet bolestem pod lopatkou

A nejen pod lopatkou, ale bolestem celých zad. 

  1. Zapojte do svého života dostatek přirozeného pohybu, jako je chůze, běh, plavání, případně jízda na kole. 
  2. Před sportem nebo nejlépe hned po ránu se pořádně protáhněte, abyste zahřáli svalstvo. 
  3. Pokud trávíte hodně času vsedě u počítače, ať už v práci, nebo ve volném čase, používejte ergonomickou židli a upravte si výšku stolu i počítače tak, abyste nerovnoměrně nepřetěžovali páteř. 
  4. Už při sebemenší bolesti zbystřete, nesnažte se ji přejít nebo přebít prášky na bolest. Zajděte si za odborníkem, který by vyloučil vážnější problémy. 

Pozor na silné bolesti pod pravou lopatkou!

Může jít o žlučníkový záchvat. Pokud pociťujete velmi silnou bolest, šířící se z pravého podbřišku do zad, pravého ramene a paže a pod pravou lopatkou, rozhodně volejte lékaře. K této bolesti dochází náhle, často ve večerních hodinách. Projevuje se také zvýšenou potivostí a úpornou bolestí, které nedokáže žádná poloha ulevit. Může trvat až několik hodin a bývá způsobena tučným jídlem, fyzickou zátěží, prochladnutím nebo zvýšeným stresem

Žlučníkový záchvat bývá v některých případech doprovázen i zaklíněním kamínku ve žlučníku a svalovými spasmy. Žlučníkovému záchvatu se dá předejít už při prvních příznacích jako je pocit plnosti, nevolnost, zvracení a prudká bolest vystřelující pod žebry. V takovém případě může pomoci tableta proti pálení žáhy a zchlazování místa, odkud bolest pochází. Pokud je ale záchvat rychlejší a silnější, pomohou až léky, které vám musí předepsat lékař. 

Za bolestí pod pravou lopatkou mohou být i ledviny. V takovém případě se jedná o pravostrannou renální kolici. Bolesti se vyskytují na pravém boku a vystřelují až do třísla. Příčinou jsou močové kamínky. Opět se jedná o velmi bolestivý případ, kdy je třeba vyhledat lékaře. Velkým rizikem bývá horečka, zvracení a úporné bolesti. 

Bolest pod levou lopatkou v klidu

Bolest v levé horní části těla nás vždy vyděsí, obzvláště když se nacházíme v klidné poloze, protože bývá přisuzována infarktu. Bolestivé píchání pod levou lopatkou rozhodně nepodceňujte, i když příčin může být mnohem víc. Bolest v této oblasti často vzniká vinou akutní blokády žeber, přičemž např. blokáda prvního žebra způsobuje bolesti hlavy a ramena, blokáda čtvrtého až pátého žebra připomíná právě infarkt myokardu. Je doprovázena masívními projevy dušnosti, arytmií a bolestmi na hrudníku. 

Samozřejmě je v první řadě třeba vyloučit život ohrožující příčiny této bolesti, kde je třeba okamžitý zásah lékaře. Na rozdíl od bolestí zad se skutečný infarkt myokardu projevuje bolestí zad po celém úseku hrudi. Kromě toho se současně objevují další příznaky způsobené drážděním „bloudivého nervu“: silné pocení, schvácenost, nevolnost a dušnost. Pokud se jedná o blokády, je nejlepší vyhledat pomoc fyzioterapeuta, který mobilizací odstraní blokaci žebra a naučí vás cviky, jimiž dosáhnete úlevy. 

Bolest pod lopatkou a cviky

Bolest pod lopatkou bývá důsledkem svalového přetížení

Cviky na bolest zad pod lopatkou jsou postavené na protažení horní části zad, obzvláště krční páteře. Cílem je úleva od bolesti a protažení zakrnělých svalů. Sedavý způsob života a nesprávné držení těla vede k nerovnoměrnému zatížení páteře a okolních svalů. Některé svaly jsou zakrnělé, protože se nevyužívají, jiné naopak přetažené. Správné cvičení by tuto svalovou disbalanci mělo vyrovnat. 

Kromě cviků využijte i masáží, které uvolní svalové napětí a urychlí proces regenerace svalové tkáně. Na bolest také skvěle pomáhají teplé a studené obklady. Bolest zad je mimo jiné i signál, že vaše tělo potřebuje odpočinek. A to nejlépe odpočinek na ortopedické matraci pro bolavá záda, která poskytne vašemu tělu dostatečnou oporu a pomůže v jeho regeneraci. 

Protažení hrudní páteře v kanceláři

Toto je skvělý tip na jednoduchý cvik, který můžete praktikovat na kancelářské židli i v práci. Sedněte si na židli čelem ke zdi tak, abyste naklonili pánev lehce vpřed, takže sedíte na sedacích hrbolech. Chodidla dejte celou plochou na zem. Předloktí přiložte na zeď a opřete se o ně čelem. Uvolněte se v ramenou. S nádechem se pokuste rozšířit mezižeberní prostory mezi lopatkami. Jinými slovy nadechněte se mezi lopatky. S výdechem pak zkuste vydechnout všechen vzduch, jako byste sfoukávali svíčku, a přitom prohněte páteř v hrudní oblasti. Několikrát opakujte. 

Změna životního stylu

Bolest zad nejen pod lopatkou většinou souvisí s naším životním stylem. Pokud nechcete prožít život v bolesti nebo s prášky na bolest, možná je na čase se zamyslet, jestli byste neměli něco ve svém životě změnit. Přidat do něj víc pohybu, pečovat o sebe, svou mysl i své tělo, naučit se odpočívat a relaxovat, případně změnit jídelníček a také kvalitněji spát. Za to vše se vám vaše tělo odvděčí zdravím a bezproblémovým fungováním.

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

9+