Jak masírovat záda

6 min
31. srpna 2021
11+
Tipy, jak si (nechat) masírovat záda ve dvou i v domácím prostředí: použijte olej a netlačte na páteř a žebra

V tomto článku se dozvíte:

  • Co neopomenout a na co si dát pozor při domácí masáži
  • Jak masírovat záda ve dvou
  • Jak si namasírovat záda sám
  • Co dělat pro to, aby záda nebolela

Na bolest v zádech je od pradávna nejlepším lékem masáž. Příjemně vás uvolní a nastartuje regenerační procesy v těle. Vyrazit na ni můžete k masérovi, ale pokud vás zrovna zastaví třeba lockdown nebo jiný důvod, můžete si zkusit pomoci doma. Ideálně ve dvou, leccos však zvládnete i sami.

Ve dvou jde vše lépe

Při domácí masáži ve dvou zní první pravidlo pro laiky jasně: raději jemně, vyhněte se páteři a pozor dejte i na žebra – netlačte na ně. V opačném případě byste mohli svému partnerovi způsobit ještě větší problémy.

Oleje jsou důležité

Masírovat můžete na sucho, daleko efektivnějšího výsledku však dosáhnete s pomocí krému nebo oleje. Například při ajurvédské masáži se používají zastudena lisované oleje, nejčastěji pak olej sezamový, a to především v chladných měsících roku pro své zahřívací účinky. Nejenže působí antibakteriálně, ale navíc uvolňuje ztuhlé svaly a má blahodárný vliv na stav vaší pokožky. 

Na masáž zablokovaného krku a hlavy nečekejte – je blahodárná a zvládnete ji s partnerem i sama

Samotná masáž s pomocí olejů vám ale může přinést ještě víc. „Olejová masáž, pokud je prováděna pravidelně, zpomaluje proces stárnutí. Opakované masáže přinášejí větší mladistvost, vitalitu a radost ze života a zlepšují i plodnost,“ píší lékař David Frej a publicista Jiří Kuchař v knize Detoxikace léčivými oleji

Teplo, teplo a zase teplo

K ajurvédským masážím se užívají výhradně teplé oleje. Zahřívají se na teplotu vyšší, než je pokožka masírovaného. V opačném případě by se namísto požadovaného uvolnění, svaly stáhly a k uvolnění by tak nedošlo. 

Následnou masáž můžete podpořit ještě tím, že se předem zahřejete například koupelí, zábalem v nahřátém ručníku nebo pobytem pod infračervenou lampou. Masáž je pak nejen příjemnější, ale také účinnější. Tělo poté rovněž lépe vstřebá léčivé látky z masážních mastí či olejů. Důležitá je ovšem i teplá místnost. 

Jak masírovat

Masáž začněte dlouhými táhlými pohyby dlaněmi od hýždí směrem k hlavě, a to na obou stranách zad. Tento proces můžete několikrát zopakovat. 

Pak se zaměřte na hýždě. U většiny lidí jsou nejvíce namáhanou částí, proto se vyplatí věnovat jim pozornost. Masáž hýždí má pozitivní vliv i na kyčle a křížovou oblast. 

Masáž krku, hlavy, šíje i zad zpříjemní kvalitní olej

Na masáž sedací části tedy použijte spodní hranu dlaně či klouby prstů. Důkladně ji krouživými pohyby prohněťte. Jemněji, pomocí prstů, pak můžete provést i masáž horní části hýždí podél okraje pánve.

Od hýždí poté pokračujte vzhůru k hlavě, a to buď krouživými pohyby pomocí hrany dlaně nebo vlnovkami. Pro důkladnější rozmasírování zatuhlých míst použijte palce a menší kroužky. 

Jakmile se dostanete k šíji, přidejte k palcům ukazováček a hněťte trapézový sval od krku k ramenům. 

Jak si sám namasírovat záda

Oblast šíje a krční páteře si snadno můžete namasírovat i sami. V tomto případě je potřeba hnětením rozmasírovat trapézový sval, a to ve směru od krku až po ramena. Na hrboly a ztuhlá místa pak použijte krouživé pohyby. Masáž na každé straně vždy zakončete přejetím dlaní přes ramena po ruce dolů. Poté skloňte hlavu do předklonu a přejíždějte bříšky prstů od páteře směrem dolů. 

Zablokovaný krk prodýchejte

Na masáž zablokovaného krku je skutečně nejlepší profesionální masér. Jestliže je ale tento problém v zárodku, dá se pořešit prodýcháním. V tomto případě může pomoci poslat maximální nádech až do klíčních kostí a na chvíli zadržet. Poté přesuňte dech do břicha a zase zpět. Následuje výdech. Zopakujte několikrát.

Důležitá je prevence

Abyste se do problémů s krční páteří nejlépe vůbec nedostali, je potřeba myslet na prevenci. Pokud tedy chcete této nepříjemné bolesti zamezit, držte se několika pravidel.

  • Cvičte.

Alespoň pět minut denně. Cviků na páteř existuje celá řada a vždy je lepší udělat i něco málo než nic. Přečtěte si například, co radí fitness trenéři pro zdravá záda.

  • Vyberte si správný polštář.

Pokud trpíte na problémy s krční páteří, určitě se poohlédněte po vhodném polštáři. Vyzkoušet můžete například anatomický polštář vyrobený z paměťové pěny Fantastic Pillow. Jeho složení zaručuje, že se vlivem tepla a tlaku dokonale přizpůsobí vašim křivkám. Páteř tak má dokonalou oporu a může bezpečně odpočívat. Mějte ale na paměti, že než si vaše tělo na nový polštář zvykne, může to několik dnů i týdnů trvat. 

  • Pozor na spaní na břiše.

Spaní na břiše a zablokovaný krk jdou ruku v ruce. Když totiž spíte na břiše, páteř nemá patřičnou oporu, navíc se v této pozici tělo všelijak kroutí. Proto raději v noci spěte na boku nebo na zádech. 

Závěrem: Když se k šikovným prstům přidá olej a teplo, základ pro kvalitní masáž je na světě. Šíji a krk zvládnete doma i sami, s ostatními partiemi vám může pomoci partner. Když bude alespoň přibližně vědět, jak na to, přinejmenším vám pomůže uvolnit unavené tělo a poskytnout mu tak možnost k regeneraci.

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

11+