Jak napravit SMSkový krk?

5 min
27. června 2022
1+
Pozor na SMSkový krk! Projevuje se bolestí za krkem i v ramenou

Máte často ztuhlý krk a šíji? Možná za to může malá mobilní krabička, která nám v životě nahradila noviny, knihy, počítače, fotoaparáty i přehrávače hudby a kterou držíme v ruce i několik hodin denně. Tento malý služebník může být příčinou velkých bolestí a onemocnění krční páteře zvaného SMSkový krk. Umíte si ale život bez mobilu ještě představit? Přinášíme tipy, jak se zbavit či předejít bolesti spojené s jeho používám.

Jak a proč syndrom esemeskového krku vzniká?

Na otázku PROČ si odpovíme jednoduše –⁠ může za to nesprávné a moc časté používání mobilního telefonu či tabletu, při kterém dochází k dlouhodobému přetěžování krku předkloněním hlavy. Dospělá lidská hlava váží cca 5 kg a v předklonu se díky zemské gravitaci její váha ještě zvýší. Pokud se tedy několik hodin denně skláníme k displeji svých smartphonů, přetěžujeme krční svaly i 5× větší vahou. Se zvýšenou zátěží se musí vyrovnávat i ramenní svaly a tímto špatným držením hlavy dochází k deformaci celého postavení těla. U dětí může dojít až k trvalému poškození krční páteře a doživotní bolesti.

Skloněná hlava nad telefonem přetěžuje krk až 5× větší vahou
Skláněním hlavy nad telefonem zatěžujete krční páteř

Bolest krční páteře není jediným projevem

Prvními projevy nemoci s anglickým názvem text neck je bolest a pálení za krkem nebo zvýšená citlivost horní části zad. Později se dostaví ostrá bolest a ztuhlost krku, bolest ramenou a stahy ramenních svalů. Bolest je tak provázena i sníženou pohyblivostí těchto partií a může dojít i k tlaku na nervy, který nepříjemné projevy přesune do horních končetin nebo způsobí časté bolesti hlavy a migrény. Dlouhodobé přetěžování krční páteře narušuje celkovou statiku těla a díky smskovému krku vás ve výsledku může potrápit i posunutý krční obratel či vyhřezlá ploténka

Prevence je nejlepší lék

Pokud se obáváte, že si nabíháte na esemeskový krk a příčinou vašich problémů v oblasti krční páteře je spousta času stráveného s telefonem v ruce, nejprve se zamyslete, jestli je nutné jej používat tak často, a pokuste se omezit jeho používání na minimum. Ve chvílích, kdy se bez smartphonu přece jen neobejdete, se co nejrychleji pokuste změnit návyk jeho držení tak, že jej budete držet v úrovni očí. Klidně si opřete lokty o stůl. Pravidelně si hlídejte také pozici hlavy a každých 20 minut si dělejte přestávky

U dětí se snažte čas se smartphonem zredukovat, co nejvíc je to možné. Můžete jim ukázat správné držení i cviky, ale nemůžete spoléhat na to, že si na to opravdu budou dávat pozor. V tomto případě je nejlepší prevencí výrazné omezení času stráveného hraním her, brouzdáním po sociálních sítích a chatováním s kamarády na smartphonech či tabletech.

Vstávat a cvičit – ráno, během dne i večer

Jako prevenci, ale i léčbu již vzniklých problémů, do svého denního programu zařaďte protahovací cvičení zaměřené na krk, hrudník a horní část zad i cviky posilující svaly krku. Stabilizovat krční páteř vám pomůže i jóga. Choďte také na pravidelné procházky ven na čerstvý vzduch – ideálně s mobilem v kapse nebo jej rovnou nechte doma a na chvíli se odpojte.

  • Jednoduchým protahovacím cvikem, který zabere jen chviličku a můžete ho provádět kdekoliv, je tzv. hvězda. Sedněte si na židli, narovnejte se a obě nohy položte na zem. Uvolněte ramena a srovnejte hrudník nad pánev. Hýbejte pouze hlavou, a to tak, že se s nádechem podívejte do pravého horního rohu a s výdechem do levého spodního rohu. S dalším opakováním prohoďte strany a celý cvik opakujte alespoň 5x za sebou. 
  • Smskový krk můžete vyměnit za želví krk, kterým si snadno nacvičíte správnou pozici krku a protáhnete svaly v jeho okolí. Výchozí pozice je opět v sedě s narovnanými zády, hlavou i rameny rovně. Po správném usazení následuje pomalé vysouvání krku dopředu a dozadu. Můžete se přitom pažemi chytnout za krk a tím cvik ještě prodloužíte. 

Pokud jsou již vaše obtíže vážnější, doporučujeme navštívit fyziopterapeuta a začít s rehabilitací a cvičením na míru. Úlevu od bolesti vám přinesou také masáže.

O váš SMSkový krk se dobře postará zkušený fyzioterapeut

Opora krční páteře během spánku

SMSkový krk se začal objevovat až s nástupem moderních digitálních technologií, jelikož poloha se skloněnou hlavou není pro člověka přirozená. Když pak navíc není vaše páteř ve správné poloze ani během spánku, bolesti a ztuhlého krku se nezbavíte. Problémy vzniklé tímto syndromem se tak mohou prohlubovat i během noci, kdy telefon na několik hodin odložíte. 

Dokonalou oporu krční páteře i svalů vám zaručí anatomický polštář, který kopíruje fyziologické prohnutí páteře a v kombinaci s kvalitní a správnou matrací poskytne úlevu celému tělu.

Závěrem: 

Syndrom SMSkového krku se může dostavit při častém a nesprávném používání mobilních telefonů a způsobuje bolest krční páteře a ztuhnutí krku a šíje. Mobily už ze svých životů zcela vyřadit neumíme, je ale potřeba naučit se s nimi pracovat tak, aby neškodily našemu zdraví. Nejlepší prevencí je omezení používání telefonů na miminum, držení telefonu v úrovni očí, pravidelné protahování a posilování svalů v oblasti krku, hrudníku a horní části zad i správná opora krční páteře během spánku. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

1+