Příliš dlouhé spaní: co s vámi dělá nadbytek spánku?

5 min
30. září 2022
2+
spánek

Patříte mezi spáče, kteří zvládnou spát 10 až 12 hodin denně? Bez kvalitního a dostatečně dlouhého spánku naše tělo strádá, ale nic se nemá přehánět. I nadměrné spaní vám může uškodit a způsobit závažné onemocnění. Příliš dlouhý spánek škodí stejně jako jeho nedostatek. Čemu všemu můžete předejít, když délku spánku upravíte do optimálních hodnot?

Jak dlouhý spánek už je moc dlouhý?

Spánková potřeba každého z nás je individuální, stejně jako i my sami jsme individualitami. Obecně se pro zdravý spánek dospělého člověka doporučuje nepřerušených 7–9 hodin denně. V tomto čase se tělo i mozek dostatečně zregenerují a spánek má blahodárné účinky na vaše zdraví. Někdo si ale vystačí se 7 hodinami spánku, někdo potřebuje spát déle. Pro někoho je zase 9 hodin tak akorát, pro někoho už je to příliš. Drtivá většina patří mezi sedmihodinové spáče. Pokud zrovna patříte do druhé skupiny, měla by vás potřeba dlouhého spánku provázet už od dětství.

Kolik hodin denně je tedy optimální strávit spánkem? Odpověď vám dá vaše vlastní tělo. Pokud se objeví některý z příznaků nadbytečného spánku, zpozorněte a popřemýšlejte, jestli by vaše tělo i mozek neuvítalo dřívější probuzení. Věnujte pozornost i tomu, pokud se vaše potřeba spánku najednou zvýší.

Spíte málo, nebo až příliš? Sledujte příznaky nezdravého spánku

Příznaky příliš dlouhého spánku se v podstatě moc neliší od příznaků, se kterými byste se setkali v případě nevyspání. Mohou pro vás být dobrým vodítkem k nalezení optimálního času stráveného spánkem. Pokud na sobě žádný z příznaků nezpozorujete, spíte podle vašich individuálních potřeb. Jestli se vám ale něco nezdá, zkuste spánek zkrátit (případně prodloužit).

Co tedy na sobě můžete pozorovat, pokud jste přespaní, či nedospaní?

  • únava
  • výkyvy nálad
  • bolesti hlavy
  • bolesti páteře
  • malátnost
  • horší a pomalejší reakce na podněty
  •  zhoršená schopnost vykonávat některé činnosti
  •  úzkostné až depresivní stavy
Jedním z příznaků nadměrného spánku je únava a bolest hlavy
Probouzíte se unavení? Možná spíte více, než je potřeba

K jakým nemocem se dlouhodobě můžete prospat?

Pokud vám vaše tělo vysílá signály odpovídající příznakům a vy je budete ignorovat, můžete se prospat až k závažným onemocněním, jako je třeba cukrovka, obezita, deprese, zánětlivé stavy v těle, riziko infarktu myokardu, onemocnění cév či mozkové mrtvice.

Přespalost (stejně jako nedostatek spánku) může zvýšit hladinu cukru v krvi, což zvyšuje riziko diabetu. To může zvýšit i fakt, že díky času, který strávíte v posteli navíc, se ochuzujete o čas věnovaný pohybu. Můžete se tak začít potýkat s přibýváním na váze vedoucím až k obezitě, která je taktéž rizikovým faktorem vzniku cukrovky.

Nadbytek spánku může být také spouštěčem depresí, anebo naopak jejím následkem. Lidé trpící úzkostí nebo depresivními stavy mohou pociťovat zvýšenou potřebu spánku. Tyto poruchy totiž zkracují fáze hlubokého spánku, což vyúsťuje k zvýšené únavě a ospalosti. Delší spánek ale pak může depresi ještě zhoršovat. S depresemi je to tedy taky tak trochu začarovaný kruh. Neznamená to ale, že hned trpíte klinickou depresí, pokud dlouhodobě spíte více. Někdy opravdu jen stačí upravit délku spánku, aby se vaše nálada opět pozvedla.

Dlouhodobé překračování doporučené délky spaní může vést až k předčasnému úmrtí. Viníkem mohou být záněty v těle nebo onemocnění srdce. Ani mozku přemíra spánku nesvědčí a přespávání tak může vyústit v demenci či mozkovou mrtvici.

Spěte 7–9 hodin a probudíte se svěží

Spím 12 hodin denně. Co s tím?

Pokud se i po dlouhém spánku budíte unavení, zkuste dobu spánku zkrátit na doporučené rozmezí a spěte kratší dobu alespoň dva týdny. Příznivě se na délce i kvalitě spánku podepisuje i pravidelné cvičení, vyvážená strava a kvalitní matrace. Zajistěte si tedy nejdříve vhodné podmínky pro zdravou spánkovou hygienu. Po 14 dnech můžete půl hodinku ubrat nebo přidat, podle toho, jak se cítíte. Až se budete po probuzení cítit svěží a odpočatí, našli jste ideální délku spánku.

Pokud se vám ale dlouhodobě nedaří dobu spaní zkrátit na optimální čas, zvažte návštěvu lékaře nebo spánkové laboratoře. Můžete mít nějakou dosud nezjištěnou nemoc, kvůli které vaše tělo vyžaduje více spánku. Přespávání může být například příznakem spánkové apnoe spojené s dýchacími potížemi.

ZÁVĚREM:

Optimální doporučená délka spánku je 7–9 hodin denně. Pokud dlouhodobě spíte déle, můžete zaznamenat některé z příznaků nadměrného spánku, které mohou vyústit až v závažná onemocnění, či dokonce předčasné úmrtí. Zkuste tedy upravit délku spánku, abyste se nepřespávali a probouzeli se svěží, odpočatí a s dobrou náladou. Pokud se vám to nedaří, zvažte návštěvu lékaře nebo spánkové laboratoře.

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

2+