Záda musí mít pevné nervy – nervy vyživte a dobře se vyspěte

6 min
26. července 2022
2+
Podpořte svá záda i nervy vhodnými vitamíny

Život v dnešním světě je stále psychicky náročnější, ze všech stran se na nás valí negativní zprávy, špatně spíme a neumíme odpočívat. Nejčastěji to odnáší právě záda. Ale co s tím? Jak si můžeme pomoci?

Začněte od začátku

Bolest zad je často až důsledek všeho negativního, co na svá záda naložíme. A to jak fyzického, tak psychického. Postupně se na nich podepíše špatné držení těla, spaní na nekvalitních matracích, nesprávný a jednostranný pohyb, ale také psychická nerovnováha, stres, depresivní nálada a dlouhodobé psychické rozrušení.  

Jak na správné držení těla jsme už psali, radili jsme vám i jaká je nejlepší poloha pro spánek, při které neutlačujete nervy a nebudíte se pak celí rozlámaní. Důležitá je i kvalitní matrace s vhodným anatomickým polštářkem. Nic z toho rozhodně nepodceňujte, protože nejen nervy, ale i záda máte jenom jedny. Navíc dlouhodobé zaujímání nevhodné polohy, ať už při denních činnostech, nebo při spánku, může vést až k třeba útlaku nervu v bederní páteři. Takové degenerativní změny páteře se pak už mnohem hůř řeší a jejich léčba je dlouhodobá.

Nezapomínejte ani na správný pohyb, může to být chůze, jízda na kole, plavání nebo speciální cvičení na záda. Rovnoměrným zatížením svalů a vhodným protažením celého těla můžete předejít řadě problémů se zády i celého pohybového aparátu.

Psychika je pro náš zdravotní stav také velice důležitá. Život ve stresu může mít negativní dopad na naše psychické i fyzické zdraví. V mnoha případech se o psychice mluví jako o časté příčině bolesti zad. Stresu se někdy nevyhnete, avšak jeho dopady může zmírnit duševní hygiena, jejíž součástí jsou i meditace.

A co nervová soustava? Jak pomoci jí?

Nervová soustava řídí organismus prostřednictvím specializovaných buněk – neuronů. Podstatou řízení je rychlé předávání vzruchu (podráždění) z jednoho místa na druhé. Součástí centrální nervové soustavy je pak mícha a mozek. Mícha je zodpovědná za řízení jednoduchých reflexů, například odtažení končetiny při bolestivém podnětu (když si spálíme ruku o horký hrnec). Navíc vede informace ze smyslových buněk do mozku a z mozku ke svalům.

Mozek se skládá z prodloužené míchy a jednotlivých částí jako je např. mezimozek, mozeček, střední mozek, … Tyto řídí např. reakce těla při různých emocionálních stavech (smutek, štěstí), udržují stálé prostředí v těle, leží v něm zrakové, sluchové, hmatové, čichové a chuťové centrum, řídí instinktivní chování, koordinují smyslové vnímání a pohyby a v neposlední řadě řídí životně důležité funkce jako je dýchání. 

To je jen okrajový výčet toho, za co všechno je náš nervový systém zodpovědný. Na následujících řádcích vám poradíme, jakými vitamíny můžete podpořit jeho funkce a pomoci jim v jejich regeneraci. 

Podpora regenerace nervů

Onemocnění nervové soustavy se vyznačuje nedostatkem energie a vitality, celkovou únavou a také častěji se objevujícími depresivními náladami. V důsledku toho vám mohou trnout nohy a pociťujete bolesti svalů, kloubů a zad

Vysoké dávky vitamínů skupiny B, pomáhají v nastolení psychické rovnováhy a podporují celkovou regeneraci nervů. Pokud je budete užívat v preparátech, jejichž cílem je obnova poškozených nervů, bývají často doplněny o další látky jako je kyselina pantothenová, alfa-lipoová nebo bylinné extrakty (např. z vinné révy). Ty totiž podporují jejich účinnost a výsledný efekt na organismus. 

Doporučujeme také preparáty s extrakty ginkga, které zvyšuje prokrvení, čímž zlepšuje zásobení nervových buněk kyslíkem a živinami. 

Vitamíny na nervy

S obnovou poškozených nervů mohou pomoci vitamíny a lékařské preparáty

Vitamíny skupiny B umí pomoci udržovat náš nervový systém v dobrém stavu. Doporučuje se je užívat současně, aby se jejich účinek rozložil na celkovou činnost nervové soustavy a mozkovou činnost. Jsou to:

Vitamín B1 (thiamin)

Tento vitamín je důležitý pro činnost některých enzymů, hraje roli při štěpení cukrů a škrobů (a tím i vzniku potřebné energie pro naše fungování), podporuje normální činnost svalů, nervového systému a srdce. Navíc brání v nadměrné produkci kyseliny pyrohroznové, která způsobuje nervozitu. Vitamín B1 tak přispívá k odstranění netrpělivosti, zmatenosti a k posílení paměti. 

Kde ho najdeme: v neloupaných obilovinách, medu, ořeších, mase či pivovarských kvasnicích

Vitamín B2 (riboflavin)

Tento vitamín hraje důležitou roli v aktivitách řady enzymů, podílejících se na štěpení a využití sacharidů, tuků a bílkovin, ale také produkci energie uvnitř buněk. Přispívá k normální činnosti nervové soustavy, snižuje míru únavy a vyčerpání

Kde ho najdeme: v játrech a mléce, dále ve vejcích, nemletých bílkovinách a pivních kvasnicích

Vitamín B3 (niacin)

Má velký podíl na aktivitách řady enzymů, které jsou součástí celkového metabolismu sacharidů, tuků a aminokyselin. Některé z těchto enzymů působí i při nervovém a trávicím systému, produkci pohlavních hormonů a také při udržování zdravé kůže. Vitamín B3 se doporučuje při léčbě úzkostí, nervozity či deprese. Kde ho najdeme: v játrech, libovém mase, drůbeži a rybách, ořeších, pivovarských kvasnicích, slunečnici, fazoli, hrachu, mléku, vejcích a mrkvi

Vitamíny na nervy pomáhají v jejich regeneraci a obnově správné funkce
Podpora regenerace nervů

Vitamín B6 (pyridoxin)

Vitamín B6 se podílí na rozkladu a zužitkování bílkovin, cukrů a tuků z potravy, na uvolnění zásob cukrů v játrech a svalech a jejich přeměnu na energii. Podporuje trávení a zdraví kůže. Ovlivňuje funkci centrálního nervového systému a hormonů. Také se podílí na vzniku neurotransmiterů, jako je serotonin a dopamin, které jsou nutné pro zajištění přenosu impulzů mezi jednotlivými neurony a nervovými buňkami. Serotonin je pak zodpovědný za naši náladu a emoce a také spánek a chuť k jídlu. 

Kde ho najdeme: v játrech, kuřatech, rybách, hrubé obilné mouce, pšeničných klíčcích, ve vejcích, banánech a bramborách

Vitamín B12 (cyanocobalamin)

Ten je nezbytný pro tvorbu nových buněk, v čemž mu pomáhá kyselina listová. Lidský organismus potřebuje vitamín B12 pro tvorbu fosfolipidů buněčných membrán (potřebných pro správný přenos nervových vzruchů) a myelinových pouzder (kryjících nervové buňky a zrychlujících vedení nervových vzruchů). 

Kde ho najdeme: játra a ledviny, ryby, vejce a sýry

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

2+