Ploché nohy a bolesti zad – léčba odspodu

7 min
18. prosince 2021
5+
Nožní klenba se vyvíjí od narození zhruba do deseti let.

Co mají společného ploché nohy s bolestí zad? Možná byste se divili, jak moc je naše tělo provázané. Ploché nohy mohou totiž negativně ovlivňovat tak vzdálené části lidského těla, u kterých byste to vůbec nečekali. 

Ploché nohy způsobují bolesti kolen nebo kyčlí, ale jsou i častou příčinou bolestí hlavy a zad. Za to všechno může deformace chodidla, díky čemuž je narušena stabilita a rovnováha celého těla. Trpí kosti, klouby, šlachy i vazy. Už proto není dobré ploché nohy podceňovat.

Noha je složitou architektonickou stavbou. Skládá se z 26 kostí, 107 vazů a 19 svalů. Tento komplikovaný systém musí být správně propojený, aby mohl ideálně fungovat. Nožní klenba je pak dvojí, podélná a příčná. Slouží k ochraně měkkých částí chodidla a také kvůli pružnosti nohy. U dětí se vyvíjí postupně od narození do zhruba deseti let. 

Jaké jsou nejčastější příčiny vzniku plochých nohou?

  • Dědičnost
  • Nadváha
  • Dlouhodobé přetěžování nohou
  • Předčasné a časté nošení bot u dětí
  • Nevhodná obuv
  • Úrazy

Trpíte chronickou bolestí zad?

Snažíte se o pravidelný pohyb, protahujete záda, chodíte na masáže, koupili jste si tu správnou matraci pro zdravé spaní, a přesto se nemůžete zbavit bolesti?

Příčinou může být špatné postavení chodidel, které vede k nesprávnému držení těla, na což doplácí celý váš pohybový aparát. A nejvíc trpí právě záda.

Co se s tím dá dělat?

Vyhledejte včas odborníka a předejdete vážnějším problémům.

V první řadě je dobré zjistit, zda se skutečně jedná o problém plochých nohou. Laicky si můžete doma zkontrolovat chodidla, když se s mokrýma nohama postavíte na podlahu a podíváte se, jak vypadá váš otisk chodidel. 

Při mírně ploché noze je patrné pouze menší rozšíření ve středové oblasti chodidla. Když nohu zvedneme, klenba je opět zřetelná. 

U středně ploché nohy se zatížení chodidla přenáší hlavně na vnitřní stranu chodidla, je to poznatelné i na obuvi. Sešlapaná je více vnitřní strana stélky. V tomto stádiu se s nohou ještě dá pracovat. 

V případě silně ploché nohy je klenba prakticky zborcená a náprava je obtížná. Měkké tkáně jsou už nezvratně špatně nastaveny.

Proto doporučujeme navštívit včas podologickou poradnu, kde vás odborně vyšetří a posoudí případný stupeň poškození klenby. Pokud se problém zachytí včas, je náprava poměrně jednoduchá a hlavně bezbolestná. Navíc čím déle odsunujete návštěvu odborníka, tím hůře se to podepíše na vašem celkovém zdravotním stavu. 

S čím můžete ihned začít?

Už při prvních obtížích v této oblasti můžete udělat tyto změny:

Choďte více bosi. 

Není tajemstvím, že nejvíce problémů s deformitami nohou vzniklo se začátkem nošení bot. Chodidlo v nich často „zpohodlní“, zakrní a přestane zapojovat důležité svaly a vazy. Choďte po kamíncích, po trávě, po písku, vaše noha zase potřebuje naplno plnit svou funkci. 

Pořiďte si vhodnou obuv.

Měla by mít pevný podpatek, ale pozor, rozhodně se vyvarujte vysokých podpatků! Dále by bota měla být z prodyšného a poddajného materiálu, a hlavně by měla mít dostatečný prostor pro prsty, takže se vyhněte botám s úzkou špičkou. 

Došlapujte správně.

A to tak že nejdřív pata, následuje malíček a nakonec palec. 

Používejte vložky do bot.

Ideálně vytvořené na míru na základě vašeho vyšetření v podologické poradně. Jinak taky mohou napáchat víc škody než užitku. 

A hlavně trénujte nožní klenbu

Noha se za fyziologického stavu dotýká podložky v souvislé ploše jen na zevní straně. Pokud jsou ale svaly oslabené a vazy uvolněné, klesá vnitřní hrana nohy a tím se zvětšuje nášlapná plocha. Proto je důležité správným cvičením svaly opět zpevnit

Každodenní tříminutovka pro moje záda

Cviky jsou jednoduché, důležité je pravidelně a nejlépe několikrát denně opakovat. Výhodou je, že je můžete provádět vsedě, třeba při volné chvilce v práci, nebo ve stoje při čekání na autobus.

Léčba chronické bolesti zad může začít právě nápravou nožní klenby.

Sedněte si

Sedněte si na zem, natáhněte nohy před sebe. Dlaně si opřete o zem a narovnejte se. Střídavě propínejte a přitahujte špičky prstů. Roztáhněte prsty od sebe, střídavě přitahujte palec k sobě a zároveň prsty od sebe. Pak naopak. Několikrát opakujte. 

Postavte se

Stoupněte si a nohy dejte na šířku pánve. Nadzvedněte prsty a co nejvíce je roztáhněte. Postupně je pokládejte na zem a začínejte od malíčku. 

Přenášejte váhu z pat na špičky a naopak. Postupně posunujte do stran, čímž posilujete i kotníky. 

Postavte se v rovném stoji na ručníku a vaším úkolem je chodidly roztáhnout ručník směrem ven. Pozice nohou se ale nemění, pouze se lehce zvednou podélné klenby a vy cítíte, že zabíráte svaly na boční straně stehen a boků. 

Procvičte příčnou klenbu

Máte doma kostku na hraní? Nebo jakoukoliv drobnou věc. Položte ji před sebe na zem a zapojujte prsty u nohou. Snažte se ji uchopit, zvednout, přenést, čímž skvěle aktivujete příčnou klenbu. 

Procvičte podélnou klenbu

Vlastně jde o to zmenšit nohu o půl čísla až o číslo bez krčení prstů. Při správném provádění dojde ke zvednutí podélné klenby (tedy vnitřní hrany chodidla) a vyšší pozici nártu. Soustřeďte se na vyklenutí nártu, přičemž prsty musí být zcela volné. 

ZÁVĚREM: Plochou nohu není dobré podceňovat, a hlavně u dětí nezanedbávat její nápravu. Plochá noha má totiž velmi negativní dopad na celou naši stavbu těla, ovlivňuje např. postavení pánve a následnou mechaniku bederní páteře. Často způsobuje až nesnesitelnou bolest zad a hlavy. Pokud máte podezření, že za vašimi potížemi se zády mohou být právě ploché nohy, je důležité navštívit podologickou poradnu. Léčba bolesti zad pak začíná odspodu, tedy léčbou nožní klenby.

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

5+