Zabiják spánku – kofein, nebo chilli?

7 min
29. června 2022
1+
Je chilli zdravé?

Co mají chilli a kofein společného? Vědci tvrdí, že zrychlují metabolismus a podporují tak trávení. Jsou to tedy skvělí pomocníci v hubnutí. V jiné oblasti se ale rozcházejí. A to, pokud jde o jejich vliv na spánek. 

Kofein a spánek – jde to dohromady?

Kofein je nejužívanější stimulant na světě. Stimuluje nervovou soustavu, povzbuzuje organismus a zahání únavu. Obsahuje také řadu antioxidantů a jiných zdraví prospěšných látek, které mají pozitivní vliv na funkci lidského těla. 

Na druhou stranu v sobě ale také skrývá řadu rizik. Obzvláště pokud to přeháníme s jeho množstvím. To je častý problém, protože na něm vzniká závislost velmi snadno. Kofein ve větších dávkách může vyvolávat úzkosti, a hlavně zhoršit kvalitu spánku. S tím je spojená nervozita, zrychlený tep a také častěji se objevující panické ataky. U některých může dokonce způsobovat nespavost. 

Negativní účinky kofeinu na spánek

Kofein neporáží únavu, jak by si mnozí mysleli, kofein ji jen oddaluje. Po vyprchání kofeinu z těla se únava opět dostaví, a to v mnohem intenzivnější míře. Proto je dobré zacházet s kofeinem opatrně. Obzvláště pokud stojíte o kvalitní a plnohodnotný spánek, který dodá vašemu tělu potřebnou regeneraci. Podle vědců vyšší příjem kofeinu prodlužuje čas usínání. Kofein totiž mění naše vnitřní hodiny. Dvojité espresso tři hodiny před spaním zpomalí produkci melatoninu asi o 40 minut. Melatonin je hormon, který ovlivňuje spánek. 

Narušení našich vnitřních hodin pak zvyšuje riziko pro celou řadu nebezpečných chorob, jako je rakovina, srdeční potíže i cukrovka. Proto se raději vyvarujte konzumace kávy ve večerních hodinách. Navíc hrozí, že se připravíte o velmi důležitou fázi spánku, hluboký spánek, který je nezbytný pro zdravé fungování našeho těla.

A pozor, kofein není jen v kávě a čaji, najdete ho také v sodě, kakau, energetických nápojích, a dokonce i v lécích. 

Jak dlouho vydrží kofein v těle?

Podle četných výzkumů kofein zůstává v lidském těle v průměru pět hodin, ale je to velice individuální, takže rozptyl je poměrně široký. U někoho to může být hodina a půl, u jiného až devět hodin. Kofein odchází z těla poté, co ho odfiltrují ledviny a vyloučí se močí. Pak se může dostavit únava a ospalost, což nás často vede k tomu, že máme chuť na další kávu.

Negativní účinky kofeinu na spánek jsou častější, než se zdá
Závislost na kofeinu vzniká nenápadně

Závislost na kofeinu?

Kofein bývá neprávem podceňován a jeho dopady na lidský organismus často bagatelizovány. Faktem ale je, že kofein je návyková látka. Často to probíhá úplně nenápadně. Od jedné či dvou káv denně přejdete na tři, čtyři, až nakonec zjistíte, že i pět je vám málo. Kofein má podobné účinky jako kokain, kromě stimulace adrenalinu působí i na hladinu dopaminu, což je hormon štěstí v mozku. Přináší tedy pocity uvolnění a štěstí. Spousta lidí si tak nedokáže představit své ráno bez kávy. A když z nějakého důvodu kávu nemohou, cítí se podráždění, nervózní a nesví. 

Abstinenční příznaky po kofeinu

Až polovina lidí po vysazení kofeinu ze své stravy pociťuje abstinenční příznaky. Pro některé z nich jsou pak natolik závažné, že potřebují pomoc. Všechno se to samozřejmě odvíjí od množství konzumovaného kofeinu a také, jak dlouho kofein pravidelně do těla přijímáte. Pokud pak příjem přerušíte, začínají se kolem 12 až 14 hodin po poslední dávce objevovat první symptomy. Ty mohou trvat až devět dní!

A jaké symptomy to jsou?

  • Bolesti hlavy
  • Problémy s trávením (nejčastěji to bývá zácpa či nevolnost)
  • Neschopnost se soustředit
  • Nepřetržitá únava či ospalost
  • Podrážděnost
  • Výkyvy nálad
  • Zpomalené reflexy
  • Návaly horka a chladu
  • Nespavost
  • Svalová ztuhlost

Toto jsou nejčastější příznaky, které se ale nemusí objevit všechny. Předejít jim můžete postupným vysazováním kofeinu, tedy snižováním přijímaných dávek. Tím si tělo postupně odvykne a zmírní se dopady. 

A jaké má chilli účinky na spánek?

Chilli papričky obsahují vitamín C, také beta-karoten, železo, měď, draslík i mangan

Co myslíte, je chilli zdravé? A jaké má účinky na funkci lidského těla a na spánek? Možná to bude pro vás překvapením, ale chilli má spoustu prospěšných vlastností, kterými pomáhá lidskému organismu. Zmíníme ty nejdůležitější:

Podpora imunitního systému

Chilli papričky totiž obsahují vitamín C, díky čemuž pomáhají imunitnímu systému v prevenci různých onemocnění. Těmi mohou být nachlazení, rýma nebo chřipka. Ale tím to nekončí, v chilli najdeme i beta-karoten, ten podporuje správnou funkci sliznic a močových cest, také železo, měď, draslík i mangan. Tolik blahodárných látek pro naše tělo!

Kapsaicin jako bojovník s vysokým cholesterolem

Díky kapsaicinu jsou papričky tak pálivé. Zároveň tato látka částečně reguluje hladinu špatného cholesterolu. Pomáhá totiž s jeho rozpouštěním a následným vylučováním z těla. Díky tomu tak jejich konzumace může působit preventivně proti infarktům a mrtvicím.

Kapsaicin podruhé

Tentokrát jako pomocník předcházení nádorovým onemocněním. Kapsaicin může napadat energetická centra rakovinových buněk, čímž je ničí. To se potvrdilo hlavně u rakoviny prostaty, plic a slinivky.

Pomůže vám zhubnout

Při pravidelné konzumaci chilli papriček se může metabolismus zrychlit až o 20 %. Chilli papričky také pomáhají v trávení a snižují chuť na sladké. Pokud chcete zatočit se svou závislostí na sladkých pochutinách, používejte chilli jako koření do svých pokrmů.

A v neposlední řadě je to pozitivní vliv na spánek

Studie provedené v Tasmánii ukazují, že pravidelní konzumenti chilli mají klidnější a kvalitnější spánek. Kapsaicin podporuje tvorbu hormonů endorfinu a serotoninu, tedy hormonů štěstí. Zlepšuje tak náladu a pomáhá v rychlejším usínání

Jak si zlepšit spánek nejen s chilli?

Nejlépe vysadit nebo alespoň omezit konzumaci kofeinu, hlavně v odpoledních hodinách. A pak zavést do svého jídelníčku chilli papričky. Nejčastěji se používají ve formě sušeného koření. To si můžete snadno připravit i doma, když navlečete natrhané papričky na nit a necháte je usušit. Usušené plody pak rozemelte na prášek a můžete je přidávat do svých jídel. Zlepšíte si nejen spánek, ale i náladu. 

Chilli navíc není jediná rostlina, která pozitivně ovlivňuje spánek. Mezi nejznámější patří aloe vera a levandule. Aloe vera je používaná v léčitelství již po tisíce let a je oblíbenou součástí kosmetických přípravků. Rostlina obsahuje velké množství vitamínů, minerálů a antioxidantů. Tuto zdraví prospěšnou látku najdete i v matracích nebo v potazích na matrace.

Levandule pak pomáhá při depresích, úzkostech a nespavosti. Vůně levandule má podobné účinky jako léky na spaní, prohlubuje spánek a tím ho i zkvalitňuje. Skvělé jsou tak např. levandulové polštáře.

A heřmánek můžete využít hned několika způsoby, abyste podpořili kvalitu svého spánku. Pravidelné pití heřmánkového čaje má prokazatelně pozitivní účinky na usínání. Obsahuje totiž antioxidant apigenin, který se váže na určité receptory v mozku a tím navozuje okamžitou ospalost. V kombinaci s polštářem s extraktem heřmánku je dokonalý spánek zaručen. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

1+