Proč mě bolí kyčle? A jak to vyřeším?

6 min
30. září 2023
4+

Proč nás bolí kyčle a jak se dá této bolesti zamezit či jí dokonce předcházet? Poradíme vám, jak si zachovat zdraví kloubů a vyhnout se operaci. Dozvíte se, co na bolavé kyčle opravdu pomáhá. 

Jak a kde bolí kyčel?

Asi vás nepřekvapí, že bolavá kyčel trápí spoustu lidí. Kyčel totiž patří k největším kloubům a zároveň nejzatěžovanějším, protože nesou podstatnou část hmotnosti lidského těla. Umožňuje bezproblémovou chůzi, ohýbání a otáčení trupu. 

Bolest se nejčastěji vyskytuje v oblasti přední strany stehna a třísel. Může to být ostrá řezavá bolest, která se nejvíce projevuje při ohnutí trupu. Většinou se také stupňuje při chůzi nebo dlouhém sezení. Někteří lidé cítí bolestivé praskání či lupání v postiženém kloubu. Časem se bolest projevuje i v klidu, obzvláště v nočních hodinách. Navíc bývá spojena s bolestí v dalších částech těla, nejvíc trpí kolena a třísla. Pocit tepla pak značí probíhající zánět. 

ZAJÍMAVOST: Jedním z častých příznaků problémů s kyčlí je bolest kolena. Přesně tak! Bolí vás koleno, snažíte se babskými radami a dalšími tipy ulevit kolennímu kloubu, ale ten přitom může být úplně v pořádku. Zato kyčel, která (zatím) nebolí, může být špatná. 

Proč mě bolí kyčle?

Mezi nejčastější příčiny bolesti kyčle patří nesprávné držení těla, které se projevuje špatným stylem chůze a nevhodným sezením, kdy jsou klouby, a obzvláště ten kyčelní, nerovnoměrně zatěžovány a přetěžovány. Může to být způsobeno i sportem, který tělo a klouby zatěžuje jednostranně (volejbal, tenis, florbal, golf a mnoho dalších). V menší míře se v populaci vyskytují také vývojové vady kyčlí, mezi něž patří dysplazie kyčelního kloubu nejen u dospělých, ale i u dětí, málo hluboké jamky kloubů či různě dlouhé krčky stehenních kostí. 

Možná vás překvapí, že až 75 % lidí má různě dlouhé končetiny. To bývá způsobeno chybným postavením kyčelních kloubů nebo skoliózou. A vede to k tomu, že jsou kyčelní klouby nestejnoměrně zatíženy. 

Další příčinou může být zánět, kdy se zanítí svaly, nervy, vazy nebo šlachy. To se stává hlavně u starších lidí, u kterých dochází k zatížení těchto velkých tkání. Bolesti kyčlí mohou být způsobeny i artrózou kyčelního kloubu, osteoartritidou, revmatoidní artritidou, či následkem různých úrazů a zranění. 

Jak poznat zánět kyčelního kloubu?

Prvními příznaky zánětu kloubu bývá zhoršená pohyblivost, často navíc spojená s bolestí. Oproti jiným potížím s kyčelním kloubem se ale v tomto případě přidává i otok, vyšší teplota v oblasti kloubu a popřípadě i zarudnutí kůže. 

Zánětlivým onemocněním kloubu bývá nejčastěji postižena starší generace. Zatímco artróza je způsobena opotřebením, revmatoidní artritidu způsobuje porucha imunitního systému. Obě tyto nemoci způsobují destrukci chrupavek, které pokrývají kloubní plochy. 

Jak se zbavit bolesti kyčle?

Pro správnou léčbu bolavé kyčle je stěžejní určení diagnózy, a tedy stanovení příčiny bolesti. Pak teprve může následovat léčba. Bolest kyčlí často vede k omezení pohybu, což má za následek nabírání hmotnosti. A bolest se zhoršuje. Proto se obvykle začíná s redukcí tělesné hmotnosti, snížená váha uleví kyčlím a umožní dostatečný pohyb. Kyčle totiž pohyb potřebují. 

U léčby bolavých kyčlí se využívá fyzioterapie a rehabilitace, správné cvičení a pohyb zvýší nejen pohyblivost kloubu, ale posílí i okolní tkáně. Vhodné jsou také bandáže a tejpy. V případě opotřebení chrupavek se doporučuje pravidelně užívat kloubní výživu. Existuje široká řada různých produktů, mezi kterými je těžké si vybrat. Zaměřte se především na složení. Volte ty, které obsahují vitamín C a kolagen, chondroitin a glukosamin. U starších lidí je lepší přidat i vitamín D a K a vápník, aby se posílily oslabené kosti. 

V krajním případě je pak nutné přistoupit k operativnímu řešení, kdy se kyčelní kloub vymění za umělou náhradu. 

Na co je dobrý kurkumin

Kurkumin má pozitivní vliv na lidské zdraví

Kurkumin je přírodní látka obsažená v kurkumě dlouhé, která získává stále větší popularitu pro svůj nepopiratelný vliv na lidské zdraví při vnějším i vnitřním užívání. Pomáhá zlepšit imunitní systém, činnost jater, krevního oběhu a také kloubů. 

Nás v tomto případě zajímá hlavně jeho pozitivní vliv na pohybový aparát. Kurkumin dokáže působit proti zánětlivým onemocněním kloubů a ulevovat od bolesti. Ovlivňuje také činnost jater, díky čemuž játra lépe odbourávají škodlivé látky a celý organismus, včetně kloubů, se méně zanáší. Všechny tyto účinky jsou vědecky ověřené a pro ty, kteří se chtějí vyhnout nežádoucím účinkům různých léků, je to skvělá varianta, jak léčit zánět, podpořit imunitní systém, i zefektivnit hubnutí. Všechno má žádoucí dopady i na vaše klouby.

Podle některých studií je kurkumin v léčbě zánětů stejně účinný jako nesteroidní protizánětlivá léčiva, z nichž nejznámější jsou ibuprofen, nurofen nebo voltaren. Podobně jako tyto léky snižuje tvorbu zánětlivých chemikálií. Další předností kurkuminu je jeho schopnost posilovat účinky léků proti bolesti.

Protože není rozpustný ve vodě, konzumujte ho nejlépe v kombinaci s olejem, aby se do těla vstřebalo maximum účinných látek. 

Kyselina hyaluronová na klouby

Dalším účinným pomocníkem na problémy s klouby a zvýšení jejich pohyblivosti je kyselina hyaluronová. Kromě pleti se totiž nachází i v synoviální tekutině kloubů. Tato tekutina slouží k vyplnění prostoru mezi kostí a kloubní jamkou, umožňuje lepší pohyblivost kloubů a brání ve tření chrupavek. Proto se při bolestech kloubů doporučuje doplňovat i kyselinu hyaluronovou, která podporuje tvorbu synoviální tekutiny, díky čemuž kloub lépe pracuje.

Kloubní výživa jen pro koně?

Ačkoliv to lékárníci spíše nedoporučují, stále více lidí nedá dopustit na Geloren pro koně, který jim pomáhá zejména s onemocněním kloubního aparátu. Lékárníci argumentují tím, že veterinární přípravky nesplňují tak přísné podmínky pro čistotu látek. Nicméně oblíbenost těchto produktů mezi lidmi je vysoká pro jejich účinnost v léčbě bolesti kloubů, včetně kyčelního. Několik uživatelů dokonce tvrdí, že jim užívání tohoto produktu odvrátilo i hrozící operaci. 

Jak uvolnit kyčle

Přetížení některých svalů a zkrácení jiných má negativní vliv na držení těla a dopadá i na náš opěrný systém a klouby. Optimálního protažení zkrácených svalů a posílení těch oslabených se dá dosáhnout vhodným cvičením. Cvičit byste měli pomalu a plynule, nezapomínejte ani na pravidelné dýchání. Vhodná ke cvičení je např. jóga, která protahuje a uvolňuje bedra, spodní část zad a také uvolňuje oblast pánve a kyčlí. 

Uvolnění kyčlí a pánve

Cvičení na uvolnění kyčlí
  1. Lehněte si na podložku na záda, přiložte šlapy nohou k sobě a přitáhněte je k hýždím. Kolena nechte volně spadnout do stran. Dlaně si položte na břicho a ležte tak, aby lopatky zůstaly položené celou plochou na zemi. Pomalu dýchejte a vědomě se snažte uvolnit kyčle. 
  2. Zůstaňte ležet, hlavu si můžete podložit polštářem. Pokrčte nohy, kolena a chodidla dejte na šířku pánve, aby se vám nevytáčela stehna. Pánev mírně podsaďte, aby se bedra volně položila na podložku. Vytočte pravé koleno směrem k podložce a nohu začněte pomalu sunout po malíkové straně chodidla, až ji úplně natáhnete. Pak stočte chodidlo, aby špičkou směřovalo kolmo vzhůru, a nohu opět pokrčte do výchozí pozice. Tento krouživý pohyb dělejte s každou nohou alespoň pětkrát. 

Na co pomáhá Dornova metoda?

Dornova metoda má širokou škálu využití, pomáhá zejména s vyrovnáním statiky těla, a s tím i související bolestí pohybového aparátu. Prostřednictvím jemné manuální terapie uvolňuje i klouby, ty se tímto tlakem na milimetr přesně uvedou do správné polohy. Nemusíte se bát bolesti, pohyb a tlak je jemný a pozvolný, navíc se touto speciální terapií uvolňují nejen fyzické, ale i psychické bloky. Dornova metoda je celostní terapie.

Už po dvou terapiích byste měli cítit úlevu, u těžších případů jde však o dlouhodobé cvičení. Součástí terapie je i vedení k samostatnému cvičení doma a vyvarování se škodlivých návyků, jako je například sezení s překříženýma nohama. To je obzvláště pro kyčelní klouby nebezpečné

Dornova metoda na kyčle

Dornova metoda je na uvolnění kyčlí velmi účinná a využívá se široká škála cviků, které můžete provádět i sami doma.

Cviky na kyčle

  1. Na toto cvičení potřebujete ručník a podložku. Lehněte si na podložku na záda a ohněte nohu v kyčli i koleni v úhlu 90°. Ručník provlékněte pod hýždí a táhněte oběma ruka za konce ručníku směrem k protějšímu ramenu. Tím vyvíjíte jemný tlak na kyčelní kloub. Při výdechu položte nohu zpět na podložku. Opakujte alespoň osmkrát a poté vyměňte nohy.
  2. K tomuto cvičení si vemte opět ručník a židli. Posaďte se na ni, kolena dejte do pravého úhlu a chodidla celou plochou na zem. Kolena dejte od sebe na šířku boků. Vložte si mezi ně stočený ručník a stlačujte je silou k sobě. Počítejte do pěti. Takto posilujete vnitřní vazy. Vnější svaly procvičíte tak, že si ručník omotáte zespodu kolem stehen u kolen a nahoře ho překřížíte. Pak zároveň táhněte kolena i ruce od sebe a opět počítejte do pěti. Obě cvičení několikrát opakujte.
Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

4+