Antioxidanty – zázračná záchrana zdraví a vitality?

6 min
28. listopadu 2022
3+
Co jsou antioxidanty?

Pokud jste o nich ještě neslyšeli, tak zpozorněte. Antioxidanty jsou skutečně malý velký zázrak. Malé svou velikostí, velké svým rozsahem. Jsou to ochránci před toxiny a škodlivými látkami. Jsou to pomocníci v boji s nemocemi. A ještě umí omlazovat!

Co jsou antioxidanty?

Antioxidanty patří do třídy molekul, které jsou schopny inhibovat oxidaci jiné molekuly. Zní vám to nesrozumitelně? Nebojte se, na následujících řádcích si všechno vysvětlíme. 

Naše těla jsou dnes a denně vystavena působení oxidantů neboli volných radikálů. Volné radikály přirozeně vznikají v těle vlivem stárnutí, při metabolických a imunitních procesech a při zpracovávání různých škodlivin. Jejich množství se ale může navyšovat, pokud se pohybujete ve znečištěném prostředí, kouříte, užíváte některé léky, či se špatně stravujete. 

Nebezpečí v podobě oxidačního stresu

Čím volné radikály vlastně škodí? Jsou to nestabilní molekuly, kterým chybí jeden elektron, ten se snaží nalézt a navázat ve zdravé buňce. Tím ji ale poškodí a zničí. Nemusí být však pouze škodlivé, například jsou využívány imunitním systémem k zabíjení bakterií. Problém nastává tehdy, kdy počet volných radikálů překročí počet antioxidantů, čímž vzniká nerovnováha, jinak také oxidační stres. Při velkém množství oxidantů v těle dochází k poškození buněk, předčasnému stárnutí, a navíc mohou vyvolat některá z civilizačních onemocnění, jako jsou cukrovka, srdeční choroby či rakovina. 

A teď přicházejí na řadu antioxidanty. Mají totiž jeden elektron navíc, ten poskytnou volným radikálům, díky čemuž je neutralizují. Dokážou tak ochránit buňky v těle před poškozením, některé z nich dokonce umí poškozené buňky opravit nebo posílit jejich přirozenou obranyschopnost. Proto je lepší je mezi sebou kombinovat, abyste dosáhli co nejlepšího výsledku pro vaše tělo. 

Jaké jsou nejznámější antioxidanty?

  • Vitamín A
  • Vitamín B6
  • Vitamín C
  • Selen
  • Koenzym Q10
  • Alfa-lipoová kyselina
  • Bioflavonoidy (resveratrol, katechin)

Kde je najdeme: antioxidanty v potravinách

Dopřejte svému tělu antioxidanty
Ovoce a zelenina jsou plné antioxidantů

Naše tělo antioxidanty produkuje pouze v omezeném množství, proto bychom je měli doplňovat vhodnou stravou. Z ovoce jsou bohaté na antioxidanty především:

  • Třešně
  • Červené hrozny
  • Jablka
  • Švestky
  • Granátová jablka
  • Lesní plody

Ze zeleniny to pak jsou:

  • Artyčoky
  • Rajčata
  • Mrkev
  • Brokolice
  • Česnek

Do jídelníčku byste měli také zapojit bylinky: rozmarýn, mátu, oregano a kopr. Rostlinné oleje, zejména panenský olivový olej, dále celozrnné výrobky, ořechy, luštěniny, houby, goji, kakaové plody, kávu, čaj a červené víno. 

Vyvarujte se nadměrné konzumaci železa, hořčíku, mědi a zinku a vyhýbejte se potravinám s obsahem toxinů a škodlivých látek. Celkově se doporučuje pestrá strava s dostatečným zastoupením ovoce, zeleniny a vlákniny. 

Antioxidanty ale nemusíte hledat jen v potravinách, např. účinné antioxidanty aloe vera nebo heřmánek mohou být součástí matrací, potahů na matrace nebo polštářů a polštářků s antioxidanty v bylinkách. Díky nim bude spánek pro vaše tělo ještě prospěšnější než obvykle.  

Nejsilnější antioxidanty – omlazující, očisťující a uzdravující

Seznamte se s těmi nejlepšími antioxidanty, které s naším tělem dokážou doslova zázraky. Pokud jste je ještě nezařadili do svého jídelníčku, rychle to napravte, jejich mocné účinky vás ohromí:

Glutathion

Nejsilnější antioxidant našeho těla. Je to tripeptid, který se nachází v každé buňce těla. Zvlášť významně se tvoří v játrech. S přibývajícím věkem ho naše tělo tvoří stále méně, ale prostřednictvím živin, jako je například vysoce kvalitní syrovátkový protein, syrové mléčné výrobky, vejce a maso v bio kvalitě, můžete přispět k jeho tvorbě.

Říká se mu také „mistr antioxidant“, má totiž jedinečnou schopnost maximalizovat výkony všech ostatních antioxidantů. Chrání naše buňky a mitochondrie před oxidačním a peroxidačním poškozením. Potřebujeme ho také k detoxikaci organismu, dokáže odstranit toxiny z našich buněk a poskytuje ochranu před chemikáliemi a látkami znečišťujícími životní prostředí. V neposlední řadě napomáhá k prevenci chorob souvisejících se stárnutím. 

Kyselina alfa-lipoová

Je jediným antioxidantem, který lze snadno přepravit do mozku, díky čemuž může pomoci osobám s mozkovým onemocněním jako je např. Alzheimerova choroba. Navíc napomáhá k obnově jiným antioxidantům jako jsou vitamín C, E a glutathion.  Skvěle modifikuje genové exprese ke snížení zánětu, je velmi silným chelátorem těžkých kovů a zesiluje citlivost na inzulín.

Antioxidanty najdeme i ve víně

Resveratrol

Jeho výskyt byl objeven v hroznech, bobulovitých plodech, kakau, a dokonce i v červeném víně. Ale u toho si dejte pozor na množství. Rozhodně neplatí rovnice, že čím více vypijete vína, tím víc do sebe dostanete antioxidantů. Podle odborníků se pozitivní účinky projevují při konzumaci maximálně 2 dl vína denně u žen a u mužů 2 a 4 dl vína. Jeho zásluhou dochází ke snížení krevního tlaku, zmírňují se alergické reakce a posiluje se imunitní systém. Dokonce umí odvracet choroby související se stárnutím, proto se mu říká „pramen mládí“. Využívá se jako doplněk při kardiovaskulárních chorobách, pomáhá v prevenci šíření rakoviny a Alzehimerovy choroby, udržování zdravého srdce a normalizování anti-zánětlivé reakce.

Karotenoidy

Největší podíl těchto pigmentů se silnými antioxidačními vlastnostmi se nachází v mrkvi, dýni, vodním melounu, paprikách, pomerančích, špenátu, vajíčkách nebo kustovnici čínské neboli goji. Goji se řadí k nejlepším superpotravinám, protože jejím užíváním můžete získat potřebné antioxidanty a zpomalíte tak procesy stárnutí ve svém těle.

V této skupině zmíníme ten nejvýznamnější – Astaxantin, což je mořský karotenoid tvořený řasou Haematococcus pluvialis. Je totiž nejsilnějším karotenoidem v pohlcování volných radikálů

Astaxantin také: 

  • Podporuje imunitní funkce
  • Chrání náš zrak před šedým zákalem, makulární degenerací a slepotou
  • Ochraňuje mozek před demencí a Alzheimerovou chorobou
  • Snižuje rizika vzniku rakoviny
  • Podporuje zotavení z poranění centrálního nervového systému
  • Snižuje zánětlivost v případě artritidy a astmatu
  • Zlepšuje hojení a napomáhá v trávení
  • Zvyšuje plodnost
  • Snižuje příznaky řady onemocnění (syndrom karpálního tunelu, Parkinsonova choroba aj.)

Pycnogenol

A jako poslední zmíníme pycnogenol. Ten se skládá současně z malých i velkých molekul bioflavonoidů, což mu umožňuje velkou využitelnost organismem. Malé molekuly jsou totiž schopné snadno pronikat tělními buňkami a zde je uvnitř chránit, zatímco velké molekuly zůstávají v krevním řečišti, kde plní své léčebné funkce. Pycnogenol je efektivní antialergen, který je schopen snížit hladinu histaminu, působí jako antioxidant v prevenci kardiovaskulárních onemocnění a křečových žil. Jeho význam spočívá především v tom, jak širokou škálu volných radikálů dokáže zneškodnit. 

Navíc:

  • Chrání a regeneruje další antioxidanty, zejména vitamíny C a E, zlepšuje pružnost cévních stěn a zabraňuje nadměrnému srážení krve v cévách. 
  • Významně snižuje riziko srdečního infarktu a cévní mozkové příhody. 
  • Dokonce snižuje i ukládání tuků do tukových buněk! 
  • Pomáhá při výživě mozkových buněk a tím zlepšuje jejich funkci, a to zejména paměť. 
  • Podílí se na likvidaci buněk pozměněných nádorovým procesem. 
  • Zvyšuje elasticitu kůže a působí tak proti vráskám. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

3+