Nesnesitelná bolest zad v noci

7 min
27. prosince 2023
2+

Bolest zad v noci nebo ihned po probuzení se může vyskytovat v různých částech zad. Většinou jde o bolest krční páteře, bolest zad mezi lopatkami, bolest zad pod lopatkami a bolest zad v kříži. Co tyto bolesti značí? A proč se ozývají právě v noci?

Nesnesitelná bolest zad v noci

Bolest zad jen v noci

Zatím nebylo jednoznačně prokázáno, proč nás bolesti (nejen) zad trápí právě v noci. I u chronických bolestí, které pociťujeme již během dne, dochází ke zhoršení v nočních hodinách. Jedním z vysvětlení je, že během dne jsme rozptýleni mnoha vnějšími podněty. Ty odvádějí naši pozornost od bolesti. Když ulehneme do postele, náš mozek se často zaměří právě na bolest, díky čemuž ji vnímáme intenzivněji. 

To, že se bolest zad objevuje jen v noci nebo v klidu může pomoci najít její příčinu. Mechanická bolest se typicky vyskytuje při pohybu, zatímco při poloze vleže dochází k jejímu zlepšení. Naopak u zánětlivého onemocnění se bolest objevuje právě v noci a ráno dochází k výraznému omezení hybnosti. Teprve pozvolným pohybem dochází ke zlepšení. Za bolest zad pouze v noci ale může i to, na čem a jak spíme.

Co značí bolest zad při ležení na zádech?

Bolest zad při dlouhém ležení či při spánku mívá poměrně jasnou příčinu. Když vás bolí záda, zejména krční a bederní páteř, případně pociťujete i bolest hlavy, může být viníkem nevhodná matrace. Jen si zkuste vzpomenout, jak dlouho už svou matraci máte. Víte, že by se měla po sedmi letech vyměnit? Nejde jen o hygienu vašeho lůžka, ale také o funkčnost matrace. Při dlouhodobém pravidelném používání se i nejlepší a nejkvalitnější matrace v některých místech proleží, díky čemuž neposkytuje optimální oporu vaší páteři. 

Na bolest zad vleže si tak zaděláváte každým dalším spánkem na takové matraci. V noci se kvůli nepohodlí často převalujete a ráno se probouzíte rozlámaní a nevyspaní. Pokud se chcete vyspat bez bolesti, je na čase matraci vyměnit.

Bolest zad při ležení zejména v oblasti krční páteře může značit špatně zvolený polštář. Bolest krční páteře bývá doprovázena i bolestí hlavy. Spánkem na nevhodném polštáři přetěžujeme svaly, díky čemuž máme ráno omezenou hybnost krku a hlavy. Vhodný polštář vybírejte podle vaší spánkové polohy. Polštář by neměl způsobovat, aby vaše hlava byla při spánku předsunutá, nebo naopak v záklonu. Tomu uzpůsobte jeho výšku a tvrdost.

Pulsující bolest zad v kříži projevující se v noci

Pokud vás v noci trápí bolesti v této části zad, měli byste zpozornět. Jedná se totiž o jeden z příznaků závažného onemocnění, které se jmenuje Bechtěrevova choroba. Ta se vyznačuje tuhnutím kloubů, kdy se kloubní vazivo a chrupavka postupně mění v tuhou tkáň, tedy kost. A to právě v oblasti páteře, která se časem stává méně ohebnou. Po nějaké době už může být problém se jen předklonit. Bolest se ozývá v noci, protože se stav nemoci zhoršuje v klidu. Pohyb přináší úlevu a zlepšení.

Dalšími příznaky jsou symptomy podobné viróze, zvýšená teplota a únava. Člověk může pociťovat také bolesti kloubů nebo bolest hrudníku. Problém je, že tyto potíže se u pacientů objevují ve vlnách, většinou časem odezní. Proto se spoustě lidí uleví a neřeší již návštěvu lékaře. Jedná se o nevyléčitelnou nemoc, ale správná léčba ji může znatelně zpomalit nebo dokonce zastavit. Potřebná je vhodná rehabilitace a pravidelné cvičení, které pomáhají zachovat hybnost. Velkou roli hraje i spánková poloha. A samozřejmě léky na zmírnění zánětu a bolesti.

Bolest zad v noci v klidu

Bolest zad pod lopatkami v noci

Bolesti pod lopatkou mohou mít celou řadu příčin, z nichž se nejčastěji jedná o důsledek zranění či přetížení. Bolesti pod lopatkou trápí zejména řidiče z povolání nebo pracující u počítače a vyplývají z dlouhého setrvávání ve statické pozici. Od bolesti vás nezachrání ani sebelepší ergonomická židle či polohovatelný stůl. Důležité je práci prokládat občasným pohybem, jinak se bolesti bohužel nevyhnete. Dalším důvodem bolesti může být také nadměrná zátěž. I když si pod tím většina lidí představí zvedání těžkých břemen, může se jednat také o psychickou zátěž. Pokud si toho na sebe nakládáte moc, dochází ke stejným blokádám stažených a přetížených svalů, jako v případě fyzické námahy. 

Bolest zad mezi lopatkami v noci

Stejně jako u bolesti zad pod lopatkami je i zde častým důvodem nesprávné držení těla, omezení pohybu či přetížení. Ale i tak byste si měli zajít k lékaři, aby mohl vyloučit závažnější příčiny bolesti, jako jsou nemoci jater, žlučníku, žaludku či onemocnění srdce. Po vyloučení těchto život ohrožujících onemocnění by měla následovat rehabilitace spojená s úpravou držení těla. Pro uvolnění napětí svalů je vhodné absolvovat masáž a aplikovat na postižená místa suché teplo. Nezapomínejte ani na relaxaci a dostatek odpočinku, protože podstatná část bolestí zad má i psychickou příčinu. 

Co značí bolest zad v noci a časté močení

Pokud vás v noci trápí bolest v oblasti beder, kterou doprovází časté nucení na záchod a nepříjemné pocity během močení, rozhodně se co nejdříve obraťte na lékaře. Tyto potíže může doprovázet zvýšená teplota, vysoký krevní tlak a bolest břicha. V takovém případě se nejspíš jedná o zánět ledvin, ale příčinou mohou být i další závažná onemocnění v oblasti střev, žlučníku nebo slinivky. 

Noční bolest zad v těhotenství

Noční bolesti zad jsou u těhotenství poměrně časté, obzvláště v třetím trimestru. A ačkoliv je to běžná komplikace těhotenství, v mnohém jí pomůže předcházet fyzioterapie, cvičení a vhodná spánková poloha. V těhotenství se doporučuje spát na levém boku, tato poloha usnadňuje cirkulaci krve. Na boku nejen spěte, ale i odpočívejte, případně na zádech s nohama nahoře. Pokud bolest neodezní s ukončením těhotenství, rozhodně se obraťte na lékaře.

Akutní bolest zad v noci

Pozvolnější nárůst bolesti poukazuje spíše na mechanickou příčinu, způsobenou statickým či dynamickým přetížením svalů. Může se jednat o dlouhodobé sezení nebo stání v jedné poloze či nesprávné zvedání těžkých břemen. Zatímco u akutní bolesti jde nejčastěji o přetížení páteře a zádových svalů nebo o úraz, vyhřeznutí ploténky, zlomeninu. Silná bolest zad mezi lopatkami v noci vleže, doprovázená dušností, je jasným signálem pro okamžité vyhledání lékařské pomoci. 

Co na bolest zad v noci

Jak si ulevit od bolesti zad, která vás trápí pouze v noci? I když vám následující tipy pomohou se v noci lépe vyspat, rozhodně pátrejte po příčině bolesti, jinak se problémy budou opakovat.

  • Úlevu od bolesti zad přináší suché teplo. Zahřejte se pomocí gelových polštářků, rozhýbejte se, přikryjte se další dekou, a uložte se do pohodlné polohy.
  • Pomáhá také větší dávka hořčíku, která zmírní možné křeče.
  • U akutní bolesti odpočívejte, ale ne dlouho, jen abyste si ulevili od bolesti. Při bolesti zad je lepší je jemně a opatrně protahovat. Když vás bolest zastihne v noci, klidně se trochu projděte po místnosti, postavte se na všechny čtyři a udělejte kočičí hřbet. Protáhněte se. 
Bolest zad při dlouhém ležení

Prevence bolesti zad v noci 

  • Změňte spánkovou polohu, i když v ní rádi spíte. Odborníci moc nedoporučují spánek na břiše, u něhož je namáhán krk a páteř není ve svém přirozeném zakřivení. Můžete využít polštářků. Při poloze na zádech si dejte polštář pod kolena a při spánku na boku si můžete dál polštář mezi pokrčená kolena. Jak spát a jaká poloha je pro záda nejlepší je důležitá součást kvalitního spánku a zdravého života.
  • Změňte matraci. Na matraci se nevyplatí šetřit, a pokud vás problémy se zády trápí už delší dobu, rozhodně sáhněte po ortopedické nebo zdravotní matraci. Ty jsou konstruované tak, aby optimálně podepřely páteř a ulevily od bolesti. 
  • Další příčinou nočních bolestí zad bývá psychika. Pokud jste dlouhodobě ve stresu a pod tlakem, můžete se to projevit i na vašich zádech. Špatný spánek, tělo v neustálém napětí, únava, to všechno se odrazí na zádech. Podpořte svůj spánek spánkovou hygienou a zkuste zpracovat svůj stres. Nezpracované emoce totiž ničí duši, záda i spánek.
  • Upravte podmínky pro spánek. Před spaním omezte obrazovky, vysílající modré světlo, vyvětrejte místnost a důkladně ji zatemněte. Vliv světla na spánek je nemalý, není radno to podceňovat.
  • Pokud trávíte hodně času u počítače, investujte do ergonomické židle a polohovatelného stolu. Upravte výšku monitoru tak, abyste zbytečně nepřetěžovali krční páteř. 
  • Zapojte do svého života pravidelný pohyb. Stačí procházky nebo jízda na kole, domácí protahování, jóga, cokoliv, co podpoří správné držení těla a protažení svalů. 
Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

2+