Co je to spirální stabilizace – SM systém cviky?

6 min
8. listopadu 2021
5+
Spirální stabilizace páteře nebo SM systém cviky se provádějí pomocí elastické gum

Celé dny sedíte v práci a pak se doma nemůžete ani pohnout? Snažíte se vést aktivní život a pravidelně sportovat, a přesto se nedokážete zbavit bolesti zad? Chystáte se na operaci s vyhřezlou ploténkou? Právě pro vás je vhodná metoda MUDr. Smíška, která se nazývá spirální stabilizace páteře nebo také SM systém.

Na následujících řádcích se dočtete:

  • Díky čemu je metoda MUDr. Smíška tak efektivní
  • Komu a jak mohou SM systém cviky pomoci
  • Co je podstatou spirální stabilizace páteře a jaké pomůcky jsou k tomu potřeba

Kdo je to MUDr. Smíšek?

Je to specialista zabývající se svaly a páteří již přes 40 let. Žije v Praze a jeho dvě dcery lékařky pokračují v praktikování a rozvíjení SM systému. Díky své mnohaleté zkušenosti s pacienty s bolestmi zad se mu dařilo svou metodu neustále zlepšovat a zdokonalovat. Kromě zvýšené hybnosti a zbavení se bolesti si všiml i terapeutického účinku správného cvičení. To pak pomáhalo i s bolestí hlavy, závratěmi, dokonce i s psychikou, kdy pacientům zmizely lehké deprese.

Elastická guma je součástí SM systém cviků

Čím je spirální stabilizace páteře tak unikátní?

Principem je cvičení se speciálními elastickými gumami. Procvičují svalové řetězce, zlepšuje se držení těla a posilují se svaly středu těla. Metoda SM systém je natolik účinná, že její cvičení může nahradit plánovanou operaci páteře. 

Spirální svalové řetězce vytvářejí pohyblivý svalový korzet, jejich aktivací tak dochází k protažení páteře směrem vzhůru (což je právě na této metodě tak jedinečné a převratné) v oblasti meziobratlových disků. Tím se může dostatečně prokrvit prostor a uvolnit útlak míšních nervů.

Pro koho je toto cvičení metody SM systém vhodné?

Nejčastěji se doporučuje pacientům s výhřezem meziobratlového disku nebo se skoliózou. Je to také ale jinak velmi vhodná a účinná preventivní metoda, obzvláště pro lidi se sedavým zaměstnáním. Používá se také při bolesti zad, kloubů a hlavy, při problémech s plochou nohou či při přípravě na operaci. Nemá žádné věkové omezení a její použití je velmi všestranné. 

Jak moc nám škodí sedavé zaměstnání

Sedavé zaměstnání a hodiny prosezené u počítače jsou příčinou bolesti zad

Při dlouhodobém sezení je páteř stabilizována svaly uloženými podél páteře, protože ty se k sobě stahují, a tím blokují pohyb. Páteř je tedy pevná a umožňuje držet naše tělo v klidové pozici spoustu hodin. Problémem je, že svalové vertikály při této poloze stlačují páteř a meziobratlové disky k sobě. Ty pak zůstávají stlačené a degenerují. Při sezení, ale také při nestabilní přikrčené chůzi a běhu se disky snižují, ztrácí tekutinu a degenerují. 

Degenerace disku pak může vyústit snížením, výhřezem, nebo dokonce zánikem disku. Snížení disku často vede k artróze meziobratlových kloubů a k deformaci obratlových těl. Naštěstí všechny tyto fáze degenerace jsou plně nebo alespoň částečně vratné prostřednictvím správného, a hlavně pravidelného cvičení spirálně stabilizovaných cviků

A co špatné držení těla při chůzi?

Porucha koordinace chůze se projevuje držením hlavy před osou těla, krční páteř se tak stahuje do hyperlordózy, lopatka se naklání vpřed a trup je skloněn do šikmé osy. Břicho se pohybuje ven a bederní část páteře se prohýbá do superlordózy. Paže se téměř nehýbají. Stejně tak dolní končetiny jsou před osou těla a jejich pohyb vzad prakticky neexistuje. Dolní končetiny jsou v kyčli a v koleni neustále pokrčené.

Při optimální chůzi je hlava v ose těla, krční páteř je vzpřímená a protahuje se. Lopatka se přitahuje vzad a dolů, hrudník rotuje proti pánvi v ose. Trup je ve vertikální poloze, bederní páteř se vyrovnává a protahuje. Paže i dolní končetiny se pohybují vzad. 

Účinná pomůcka v těhotenství i po něm

SM systém cviky jsou vhodné i pro těhotné ženy a spousta lékařů je ženám doporučuje, i když ještě žádné problémy nemají, protože je to skvělá prevence. Ženám se během těhotenství mění postava. Hlavně se zvětšuje břicho, což přesouvá těžiště a vychyluje osu těla. Díky cvičení se posílí svaly břišní, hýžďové a svaly pánevního dna, mobilizuje se páteř, uvolňují a protahují se zádové svaly a dojde ke správnému nastavení svalů pánevního dna. Tím ženám pomáhá k přirozenému a nekomplikovanému porodu. Navíc má prokrvení pánevní oblasti pozitivní vliv na vývoj dítěte. 

Po porodu SM systém pomáhá posilovat břišní svaly a navrátit svalovou rovnováhu. Ne ojediněle se u žen po porodu vyskytuje diastáza přímých břišních svalů. Při těhotenství se břišní svaly rozestupují, aby vytvořily prostor v dutině břišní pro rostoucí miminko. Po porodu by se břicho mělo vrátit do původního stavu, ale pokud je vazivo a svalstvo břicha oslabené, vzniká diastáza a břicho pak zůstává vypouklé. I s tím dokáže metoda MUDr. Smíška úspěšně pomoci!

Jak se spirální stabilizace páteře cvičí?

Na lopatkové a zádové svaly jsou SM systém cviky jako stvořené

Cvičit se může vsedě, vstoje na podložce nebo také vkleče, závisí to na aktuálním zdravotním stavu a doporučení lékaře. Může být prováděno individuálně nebo ve skupině. Při cvičení je využito střídání aktivace a relaxace svalů za pomalého pohybu horních a dolních končetin, samozřejmostí je správné dýchání. 

Základem tohoto účinného pohybového programu je propojení stabilizačních svalů v celém těle najednou v průběhu odborně vedeného koordinovaného pohybu. Dojde k vytvoření dynamicky stabilizačního svalového korzetu. Při každém cviku se vyrovnává páteř do střední linie a vytahuje se vzhůru. Tím je dosažena vysoce efektivní regenerace meziobratlových plotének, které dostávají zabrat obzvláště při sedavém zaměstnání. 

Jde tedy o posilování a protahování konkrétních svalů a také nácvik koordinace správného pohybu. Cvičení pomáhá rozvíjet rovnováhu a správné držení těla. Fixuje svalům optimální pohybové vzorce a v neposlední řadě také zlepšuje činnost a funkci vnitřních orgánů. 

Vyhněte se problémům se zády

Ovšem nejúčinnější jsou SM systém cviky na prevenci bolesti zad, vyrovnání svalové nerovnováhy a také aktivně protahuje zkrácené a ochablé svaly. Díky posíleným svalům a vhodnému cvičení se nám daří správné držení těla, při kterém nedochází k vychýlení osy těla a nehrozí degenerativní narušení meziobratlových disků. 

ZÁVĚREM: Spirální stabilizace páteře je protažení těla směrem vzhůru. To je pro tuto metodu jedinečné a typické. Jejím autorem je MUDr. Smíšek, který se může pyšnit více než čtyřicetiletou praxí spirální stabilizace a pozitivními zkušenostmi svých pacientů. Spirální stabilizace páteře nebo také SM systém využívá speciální gumy, které velice efektivně protahují svalové řetězce, ty jsou pak důležité pro správné držení těla a bezbolestný pohyb. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

5+