Cvičení před spaním ovlivňuje kvalitu spánku

5 min
30. března 2022
3+
Cvičení před spaním aneb jak zajistit kvalitní spánek

Mnoho z nás má v sobě zaryté přesvědčení, že večer se prostě cvičit nemá. Že pohyb ubírá na kvalitě spánku. Skutečnost je však taková, a vědci to potvrzují, že v dnešní době je cvičení před spaním prospěšné. Jen je potřeba vědět kdy a co cvičit. 

Jak na kvalitní spánek

Pohybová aktivita během dne a kvalita spánku se navzájem ovlivňují. Jestliže nespíte dostatečně, následující den jste slabí jako mátohy. Nic se vám nechce a celkově jste méně aktivní. Pokud se však vyspíte dobře, máte i více chuti do fyzické aktivity. 

Jak zajistit kvalitní spánek? Pomůže správně zvolené cvičení

Platí to ovšem i naopak. Pokud většinu dne jen sedíte u počítače a nedopřejete svému tělu fyzickou vzpruhu, pak nemůžete usnout a vaše spaní je křehké. Jestliže se ale během dne fyzicky realizujete, večer se vám snadněji usíná a spíte vydatněji.

Není na tom nic záludného. Pro člověka je prostě přirozené se hýbat. To, co je nepřirozené, je dnešní komfortní doba. Jak na ni ale vyzrát a kdy teda nejlépe fyzickou aktivitu naplánovat?

Je lepší cvičit ráno nebo večer?

Obojí má své výhody, proto je ideální rozdělit si čas vymezený na cvičení do dvou etap, jednu zahrnout ráno a druhou pozdě odpoledne či večer. 

Ranní cvičení vám pomůže nastartovat organismus do nového dne. Třeba jednoduché protahovací cviky. Rozproudíte krev, uvědomíte si své tělo. Stačí jen chvilka a uvidíte, že se vám bude daleko lépe fungovat. 

Proč je dobré cvičit večer?

Nenechte se ale ranním pohybem ukolébat. Samozřejmě je lepší než nic. Tápete-li však zároveň, jak mít kvalitní spánek, pak právě ve cvičení před spaním se skrývá velké kouzlo. Proč? Protože večer v sobě máte doslova nahromaděný celý den. Celý den povinností, práce, stresu, pocitů, myšlenek, … Je potřeba je propustit, aby tělo mohlo v klidu regenerovat a druhý den pokračovat s čistým štítem. Čelit novým výzvám, novým rozhodnutím. 

A právě k tomu se výborně hodí večerní cvičení. Cíleným pohybem zaměříte pozornost od přetížené hlavy na tělo. Uvolníte a posílíte svaly, šlachy. Odměnou je lepší spánek.

Rozhodující je, jakou aktivitu zvolíte

  1. Nejvhodnější doba na cvičení je mezi 16.30 až 18.30 hodinami. V tomto čase si klidně můžete dát i silový trénink a je to také nejvhodnější doba k budování síly. Později by už takové úsilí mohlo být na škodu.
  2. Příliš náročné cvičení vyburcuje tělo do aktivity a rozbouřené buňky už se nedokážou zklidnit tak rychle, jak bychom potřebovali. Marně byste pak v posteli zírali do stropu a čekali na spánek. Vsaďte na doporučené cviky na záda od zkušených terapeutů. Najděte si svůj styl.
  3. A co když to do 18.30 nestihnete? Vůbec nevadí, jen musí být vaše večerní cvičení mnohem klidnější. Můžete se věnovat třeba józe, chůzi nebo prostě jen dechovým technikám. Veškeré takové aktivity vám pomohou zbavit se tíhy všedního dne.

Závěrem

Ať už se rozhodnete pro jakýkoliv pohyb, není ani tolik důležité, jak dlouho se mu budete věnovat. Zásadní je pravidelnost cvičení! Bez ní by to prostě nešlo. A taky bez kvalitní matrace, protože ta je také jednou ze zásadních odpovědí na otázku, jak zajistit kvalitní spánek

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

3+