Otužování: utrpení, nebo radost?

6 min
27. června 2022
1+
Nemějte strach z otužování! Otevře vám netušené obzory.

Představte si koupel v ledové vodě. Možná vaším tělem projede odpor, možná dokážete navodit i husí kůži či tisíce jehliček. Ale musí to být vždycky tak? Co je za tím vším? A proč je otužování tolik in? Je tato aktivita skutečně o utrpení, nebo může být i o radosti?

Všechno zlé je k něčemu dobré, říká osvědčené rčení. Doba covidová a boom s otužováním jsou toho jasným příkladem. Kdekdo se totiž během dlouhých lockdownů zamýšlel nad tím, jak zvýšit svou přirozenou imunitu. A dávno objevené se znovu potvrdilo jako ten nejlepší směr. Totiž, že skrze otužování vede nejsnazší cesta ke zvýšení odolnosti těla. A nestojí to ani korunu. 

O jeho přínosu věděli už starořečtí filozofové. Chodili bosí nebo se celoročně koupali v řece. Ono totiž takovéto úzké spojení s přírodou, které jsme bohužel v dnešní komfortní době většinou ztratili, má dalekosáhlý vliv na celý náš organismus. 

Proč se otužovat

Vezměme to popořádku. Ze zdravotního hlediska je otužování prospěšné:

  • jako účinná obrana proti virům a bakteriím
  • pro zvýšení psychické rovnováhy
  • ke zlepšení funkce lymfatického systému
  • k posílení činnosti srdce a krevního oběhu
  • ke snížení alergických projevů
  • v boji s celulitidou

Někteří otužilci se díky pravidelnému koupání ve vodě o teplotě kolem nuly zbavili také bolesti zad. Záleží samozřejmě na tom, jaká byla příčina jejich potíží. V každém případě však lze potvrdit, že při tomto druhu otužování se díky nahromadění většího množství krve z vnitřních orgánů vyplavují škodlivé látky a tělo se celkově pročišťuje.

Kromě pevné imunity, nižší nemocnosti a vyrovnané psychiky vám může tato aktivita dodat více trpělivosti a pevné vůle. S pravidelným otužováním najednou zjistíte, že vaše tělo toho zvládne mnohem víc, než jste si mysleli. Tato sebejistota se přenese i do řešení každodenních záležitostí a snáze tak budete čelit problémům. 

Ideální doba pro začátek

A kdy začít s otužováním? Právě teď, v době, kdy do tuzemské venkovní vody vejde i ten největší teplomilec. Pokud vytrváte a budete chodit pravidelně dvakrát až třikrát týdně i v podzimních měsících a dál, tak už o Vánocích se můžete považovat za právoplatného otužilce. 

Patrně se pak odvážíte i do díry vysekané v ledu. A zažijete to, co je pro mnohé otužilce návykové. Nával noradrenalinu, který rozproudí radost ve vašem těle. Je totiž vědecky dokázané, že při teplotě vody kolem 4 stupňů Celsia se hladina tohoto hormonu zvedá až o 250 procent. Ano, to proto jsou ti naháči v kulichu tak vysmátí.

Proč se otužovat? Pro zdraví, krásu i psychickou pohodu.

Jak začít s otužováním

Existuje ale více cest, jak začít s otužováním. Třeba chůzí na boso. Léto je pro tuto aktivitu rovněž ideální startovní pozicí. Nemusí se z vás stát barefootoví nadšenci, stačí vyzout boty jen na chvíli třeba při procházce v lese. 

K vytouženému cíli se jednoduše přiblížíte také prostřednictvím otužování ve sprše. Třeba v současné době populární ledový muž Wim Hof doporučuje následující postup: První týden si po teplé sprše pusťte na 30 vteřin studenou vodu. Druhý týden vydržte se studenou o půl minuty déle, třetí týden přidejte další půlminutu a čtvrtý týden zvyšte limit na 2 minuty. Na konci čtvrtého týdne pocítíte žádaný efekt. Vaše mysl dokáže potlačit pocit chladu a tělo již nebude reagovat šokem. 

Wim Hofovo učení je ale založeno především na práci s dechem. Podle něj se má člověk před vstupem do studené vody 30krát až 40krát zhluboka nadechnout a poté zadržet dech na tak dlouho, jak dokáže. Až vám to bude nepříjemné, nadechněte se a pak zadržte dech znovu na 10 až 15 sekund. Tento postup radí Wim Hof zopakovat dvakrát až třikrát. Díky tomu se vaše tělo lépe okysličí a vydáte tak ze sebe i větší množství energie. 

Co raději nedělat

Pozor však na základní chyby při otužování. Mějte na paměti, že je potřeba postupovat pozvolna avšak soustavně. První pozitivní účinky na sobě pocítíte za 3 až 4 týdny. Pokud ale z nějakého důvodu na delší čas otužování vynecháte, počítejte s tím, že je nutné začít znovu téměř od začátku. Vyvarovat byste se měli koupání v ledové vodě bez pokrývky hlavy, protože ji nechrání žádný tukový obal, a tudíž je snáze náchylná k prochladnutí.

Závěrem

Studená voda je pro mnohé často velice nepříjemná, avšak po nějaké době pravidelného otužování člověk zjistí, že obávané zvíře je vlastně docela krotké, a nakonec i přítulné. A co víc, otevře vám netušené obzory. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

1+