Bolest mezi lopatkami

7 min
28. dubna 2022
3+
Bolest zad mezi lopatkami vás může pěkně potrápit

Pozor na bolest mezi lopatkami! Ve většině případů se jedná o důsledek sedavého způsobu života či zaměstnání, ale tato bolest může být také známkou něčeho závažného až život ohrožujícího.

Základní příčinou je přetížení svalů. Není tajemstvím a ani překvapením, že dnešní sedavý způsob života má negativní dopad na naše záda. Zatímco dříve se člověk během dne převážně pohyboval, dnes lidé prosedí hodiny a hodiny často bez možnosti pořádně se protáhnout. Ztuhlé či přetažené svaly nám pak znepříjemňují jakýkoliv pohyb. 

Někdy může dojít k natažení svalů mezi lopatkami i během spánku. Původem bývá nesprávná spánková poloha či nekvalitní matrace. Pokud se ráno probouzíte s bolestí v horní části zad, zvažte, v jakých podmínkách spíte. Jako nejvhodnější spánkovou polohu doporučují odborníci ležení na zádech. 

Bolest mezi lopatkami jako příznak infarktu myokardu

V tomto případě bývá spojena s dalšími příznaky, jako je bolest na hrudi, dušnost, nevolnost, zvracení. Život ohrožující může být i disekce aorty, což je natrhnutí vnitřní vrstvy aorty, která je největší tepnou lidského těla. I ta se projevuje bolestí mezi lopatkami, kromě toho také ostrou bolestí ve střední části zad, dušností a nevolností. Pro oba případy platí volat lékařskou pomoc.

Bolest mezi lopatkami je také jedním z příznaků plicní embolie. Není tedy radno tuto bolest podceňovat. Obzvláště, když se společně s ní objevuje i bolest na hrudi, dušnost, motání hlavy, horečka či nadměrné pocení. I zde je na místě se ihned obrátit na pomoc lékaře. 

Život s bolestí

Pravděpodobně jde o důsledek životního stylu. Neohrožuje nás na životě, ale znepříjemňuje nám každodenní pohyb. Co ale dělat, když musíte týdně trávit desítky hodin sezením? Ať už za kasou, nebo u počítače. Co když práci změnit nemůžete nebo nechcete, ale trápit se neustálou a všudypřítomnou bolestí taky ne?

Poradíme vám, co na bolest pomáhá, a hlavně jak jí předcházet

  1. Cviky na bolest zad mezi lopatkami 
Vhodné cviky mohou ulevit bolesti zad mezi lopatkami

Vyzkoušejte protahovací cvičení na rameno:

Jednu ruku si dejte za hlavu a položte ji dlaní na záda, přímo mezi lopatky. Druhou ruku pak veďte zespodu a položte ji na záda hřbetem ruky. Poté obě ruce posunujte směrem k sobě tak, aby se dotkly špičkami prstů. Několikrát zopakujte, potom vyměňte ruce a opět několikrát zopakujte. 

Zatáhněte obě ramena dozadu, vypněte hrudník a vydržte v této pozici alespoň deset sekund. Několikrát opakujte. → Další cviky na protažení zad

  1. Masáž, odpočinek, obklady

Masáž zad uvolní svalové napětí, zvýší prokrvení a odplaví zplodiny vzniklé při svalové práci. Uleví tak od bolesti svalů a urychlí proces regenerace svalové tkáně. Masáž se ale doporučuje spíše jako prevence než jako léčba. Pomůže od bolesti, ale často jen dočasně. O účincích masáže zad

Odpočinek může být skvělým řešením při jednorázovém přetažení svalů. Nechte tělo odpočívat a ono si samo poradí, aniž byste do toho museli nějak zasahovat. 

Pro zmírnění bolesti mezi lopatkami jsou velmi účinné teplé či studené obklady. Jako studený obklad může posloužit zmrzlá zelenina nebo ovoce zabalené do utěrky. Pro teplou variantu se pak skvěle hodí nahřátý gelový polštář. Přikládejte na bolestivá místa na 15 minut a v průběhu dne opakujte. 

Jak bolesti mezi lopatkami předcházet?

Nejdůležitější je prevence, zdravý životní styl, dostatek pohybu a kvalitního spánku. Základem je předcházení jakýchkoliv bolestí zad. A to nejen mezi lopatkami. 

  • Správné držení těla. To je základ, ať už jdete, stojíte nebo sedíte, dbejte na správné držení těla. Tím předejdete spoustě problémů nejen se zády. Obzvláště pokud v práci několik hodin prostojíte nebo prosedíte, nepředklánějte se, ani nezaklánějte. Bolest zad mezi lopatkami vás může potrápit i v noci. Nezapomínejte tedy na dobré podmínky pro spánek. To znamená kvalitní matraci a anatomický polštář, které vám pomohou se správným držením těla i při spaní. 
  • Začněte s protahováním. Obzvláště pokud máte sedavé zaměstnání a trávíte tak spoustu času v jedné poloze. Myslete si na to, že byste měli každou hodinu alespoň na pět minut vstát, protáhnout ztuhlé svaly a projít se. 
  • Zdravý životní styl. Nepřejídejte se se, jezte hodně zeleniny a ovoce, vyhýbejte se tučným a sladkým jídlům. Neméně důležitý je kvalitní spánek, a to 7 až 8 hodin denně. 
  • Technika zvedání těžkých břemen. Pokud zvedáte těžké břemeno, vždy ohněte nohy v kolenou, čímž ulevíte svým zádům. Nesprávné zvedání těžkých břemen se nejčastěji projevuje právě v bolesti svalů mezi lopatkami. 
  • Chůze. Nejlepší a nejpřirozenější pohyb. Snažte se co nejvíc chodit, vystupte o zastávku dřív a zbytek cesty dojděte, choďte po schodech a nepoužívejte výtah, vyrazte si na procházku se psem. 
Nejlepší prevencí bolesti mezi lopatkami je zdravý životní styl a hodně pohybu
Správný pohyb vás ochrání před bolestí přetížených nebo ztuhlých svalů mezi lopatkami

Co na bolest mezi lopatkami říká psychosomatika?

Horní část zad je oblast odrážející období po početí, tedy stádium vnitřního a osobnostního rozvoje. Hromadíme zde neřešené otázky a ty jsou spojeny s city nebo zmateností vztahu k sobě samému. Bolest a pocity napětí v horní části zad souvisí se zklamáním a podrážděností, tu vyvolávají nenaplněné ambice, skutečná a pravá vnitřní přání a touhy. A všechno to se vrší a přechovává právě na zádech. 

Napjaté svaly tvořící „brnění“ horní části zad jsou často naplněny zlobou původně směřovanou proti sobě. Ta se může časem zaměřit ven vůči někomu jinému. Příklad můžeme vidět na tzv. vdovském hrbu. Ten se objevuje obzvláště u starších žen v oblasti šíje a svědčí o nahromadění zlosti a pocitů ukřivděnosti, které se tam dlouhá léta ukládaly. 

Celostní pohled na bolest

Z pohledu psychosomatiky jde o komplexní přístup k jakékoliv bolesti těla. Tedy i bolesti mezi lopatkami. V ideálním případě se propojí klasická medicína a psychoterapie, která souvisí i se změnou životního stylu. 

Prevence pak spočívá v duševní hygieně. Ta má za cíl odbourat napětí a stres, které se v nás hromadí. Díky tomu se můžete uvolnit nejen psychicky, ale i fyzicky. A pak máte dost sil postavit se případným problémům hned a neodkládat je na později. Protože odsouváním problémům se ve vás kupí stres a problémy narůstají. 

ZÁVĚREM: Bolest zad mezi lopatkami je nejčastěji způsobena přetíženými či ztuhlými svaly v horní části zad. Příčinou bývá sedavý způsob života a nedostatek vhodného pohybu, který protahuje svaly rovnoměrně. Z pohledu psychosomatiky je to pak i hromadění stresu z odsouvání problémů, z nenaplněných ambicí a přání, které se nám kupí právě v horní části zad. Řešením je psychoterapie v kombinaci se změnou životního stylu. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

3+