Jak odblokovat sedací nerv

6 min
29. dubna 2023
12+

Skříplý sedací nerv je znám jako dosti bolestivé onemocnění, které nás podstatně omezí v našem fungování. Poradíme vám, jak odblokovat sedací nerv a jak mu předcházet.

Odborná lékařská terminologie pojem „skříplý nerv“ nezná, ale v hovorové řeči se tak zažil, že ho používá většina lidí. Ve skutečnosti se v případě pálivé bolesti v oblasti lopatek, hrudní a bederní páteře či v mezižeberních prostorech jedná spíše o bolest vinou pádu, přeležení nebo namožení určité části těla. 

Bolesti v oblasti sedacího nervu najdete tedy spíše pod termíny zánět sedacího nervu či ischias. Pořád jde ale o totéž bolestivé onemocnění, které v dnešní době trápí spoustu lidí. 

Skříplý sedací nerv – příznaky zánětu

Skříplý nerv může symbolizovat útlak nervu, kdy je nerv utlačen např. kostěným výrůstkem, svalem ve zvýšeném napětí, nádorem, případně něčím dalším. Tento útisk nervu se vyznačuje bolestí či poruchou funkce nervu, jeho necitlivostí nebo poruchou hybnosti. 

Nejdříve se projevuje pocity mravenčení nebo brnění v postižené oblasti. Následně může dojít k omezení pohyblivosti sedací části těla. Můžete mít problémy si sednout nebo naopak vstát z postele nebo ze židle. Nebezpečí spočívá v tom, že tlak na nerv omezuje jeho prokrvení, čímž nedochází k jeho vyživování. Hrozí tak, že pokud se tento nerv neuvolní, dojde k jeho nezvratnému poškození. 

Jak poznat skříplý sedací nerv?

Projevy se různí, ale většinou se objevují tyto:

  • Trhavá bolest v dolní části zad, která vystřeluje až do hýždí a dolních končetin. Zhoršuje se při sedání, ohýbání se, při kašli nebo kýchání. 
  • Celkové omezení hybnosti a fyzická únava.
  • V některých případech se objevuje i paralýza, necitlivost, brnění nebo také pálení. 
  • Bolest se zhoršuje, když natáhnete nebo zvednete nohu. 

Kde bolí sedací nerv?

Zánět sedacího nervu poznáte podle bolesti v celé oblasti spodních zad až po chodidlo. Bolest se různí a její součástí jsou i neurologické problémy jako snížení citlivosti, mravenčení či svalová slabost dolních končetin. 

Jak dlouho bolí sedací nerv?

Bolesti se nezbavíte snadno a musíte se obrnit velkou dávkou trpělivosti. Nejčastěji tyto potíže netrvají déle než čtyři až šest týdnů. A pokud tato bolest není nesnesitelná, není třeba pomoc lékaře. V případě, že bolest neustává ani po této době, nebo se ještě prudce zhorší, raději vyhledejte odborníka, abyste si nezadělali na vážnější problémy. 

Jak uvolnit skříplý sedací nerv?

Přirozený pohyb jako nejlepší prevence na skříplý sedací nerv
Jak odblokovat sedací nerv

Existuje několik způsobů, jak uvolnit sedací sval. Ty zároveň mohou působit preventivně, a tedy předcházet opakování se této bolestivé nepříjemnosti. 

Cviky na sedací nerv

Ty správné cviky vám pomohou bojovat s bolestí, uvolnit svalstvo a volněji se pohybovat. Navíc pokud v nich budete pokračovat a zpevníte si svalstvo a celý pohybový aparát, vyhnete se dalším bolestivým komplikacím. Pevné a pružné svalstvo umožňuje páteři uchovávat svou funkčnost v plném rozsahu.

Většina lidí se při bolestech snaží co nejvíce ležet, to ale zbytečně proces hojení oddaluje. Při ležení svaly a vazy ochabují, což páteři vůbec nepomáhá. Odpočinek je důležitý, ale neměl by převažovat nad pohybem. Začínejte ovšem pozvolna, nepřepínejte se, jinak skončíte dřív, než vůbec začnete. Kombinujte pohyb a odpočinek a postupně přidávejte na pohybu. 

Dynamické sezení

Už jste někdy slyšeli pojem dynamické sezení? Protože stále více lidí tráví celou svou pracovní dobu na kancelářské židli, snaží se odborníci přijít na to, jak co nejvíce kompenzovat tento omezený pohyb. Pro dynamické sezení je podstatná ergonomická židle. Zdravý neboli dynamický způsob sezení spočívá v tom, že se při něm neustále mění poloha. A to za pomocí změny úhlu mezi sedákem a opěradlem, přičemž jsou zapojeny různé svalové skupiny. Dynamické sezení vede k posílení břišních a zádových svalů, ulevuje od bolestí a pomáhá předcházet případným problémům.

Nezapomeňte ani na správně nastavenou výšku stolu a monitor počítače, to všechno vám ušetří budoucí problémy.

Odpočinek vleže

Má své místo hlavně v případě akutní bolesti, pamatujte ovšem na to, že ležení na nekvalitní a proleželé matraci může vaše problémy se zády ještě zhoršit. Jedním z kroků, jak se do budoucna vyhnout bolestivým problémům se sedacím svalem je investice jak do kvalitní ergonomické židle (obzvláště pokud trávíte hodně času sezením), tak do zdravotní či ortopedické matrace, která vašemu tělu poskytne dokonalou oporu. Nezapomínejte, že na své matraci trávíte podstatnou část svého života a veškerá investice do vaší matrace je i investice do vás. 

Teplé a studené obklady na bolest sedacího nervu

Zatímco studené obklady se doporučují pro začínající bolesti, teplé obklady lépe fungují pro dlouhotrvající bolesti. 

  • Chlad blokuje přenos bolesti. Chladivý gel nebo ledový obklad si přiložte na bolavé místo. Na rychlou úlevu od bolesti stačí postižené místo chladit několikrát denně po dobu 2–3 minut. 
  • Teplo stimuluje průtok krve, díky čemuž dochází k uvolnění napjatých svalů. Můžete si vlézt do vany s horkou vodou, pro zvýšení účinku si tam ještě přisypte rozmarýn nebo levanduli. Podobně poslouží termofor, nahřívací polštářek s třešňovými peckami, hřejivá mast na zánět sedacího nervu a také infračervené záření. To všechno vám pomůže rychleji se zbavit bolesti. 

Akupunktura 

Akupunktura jako skvělý prostředek léčby na skříplý sedací nerv
Jak odblokovat sedací nerv

Akupunktura je léty ověřená metoda, která skutečně funguje a osvědčila se i jako způsob, jak zmírnit bolest různých částí těla. Takže je i vhodná na bolesti v oblasti sedacího nervu. Tenké jehly přiložené na postižená místa a akupresurní body uvolňují svalové křeče a napětí v kříži, které jsou přímo spojeny se sedacím nervem.

Masáž sedacího nervu

Konzervativnější lidé možná dají přednost masážím, i když pro nejlepší efekt je možné kombinovat obojí. Správně prováděná masáž uvolňuje svaly a stimuluje krevní oběh, čímž urychluje hojení. 

Dornova metoda

Dornova metoda je komplexní způsob, jak dát svá záda do pořádku. Základem jsou jednoduché cviky, které mají za cíl uvést klouby a obratle do správné polohy. Při jejich pravidelném opakování se brzy dostaví žádané výsledky. Výhodou je jejich variabilnost, kdy můžete cvičit v takové poloze, jakou vám vaše bolavá záda dovolí. Při Dornově metodě vás zkušený terapeut vede, a zatímco vy provádíte dané cviky, on jemným tlakem palce na jednotlivé obratle páteře uvolňuje blokády v tkáních. 

Jídelníček – na zánět sedacího nervu zapojte feferonky a medvědí česnek

Při akutní zánětu sedacího nervu se vyhněte volným tukům a mléčným výrobkům. Doporučuje se čistě veganská strava, tedy žádné mléko, vejce ani maso. Tato změna jídelníčku může výrazně urychlit hojivou fázi, ale působí také preventivně. Mléčné výrobky a maso totiž podporují zánětlivé procesy v těle a zesilují revmatické bolesti. Dále se doporučuje odstranit z jídelníčku lilkovité rostliny, jako jsou rajčata, brambory či papriky. 

Naopak zapojte potraviny, které podporují prokrvení, dodávají teplo a mírní bolesti. Skvělé jsou feferonky, které obsahují kapsaicin, medvědí i obyčejný česnek, pórek, pažitka, cibule. Všechny tyto potraviny jsou navíc protizánětlivé, brzdí syntézu prostaglandinů, které jsou součástí zánětlivých procesů. Dalšími zpomalovači syntézy prostaglandinů jsou i fazole, kukuřice, olivy a klíčky.

Vhodné jsou i doplňky stravy, které mohou usnadnit hojení. Ideálně přírodní cestou prostřednictvím zeleninových a ovocných šťáv. Můžete také využít přírodních vitamínových nápojů, které vašemu tělu dodají vitamíny v potřebném množství. 

Mohlo by vás zajímat

Share on facebook
Sdílet
Share on email
Poslat

Líbí se Vám článek?

12+